Sari la conținut

EXCLUSIV. Încă o autostradă ajunge la DNA. Compania de Drumuri a făcut lucrări de 400 de milioane de lei fără a avea autorizații de construire

După ce a demarat anchetă penală în privința autostrăzii ”scufundate” Sibiu Orăștie, lotul 3, a venit rândul autostrăzii Timișoara-Lugoj să intre în vizorul procurorilor. Un document exclusiv al Digi24.ro arată că autostrada este în investigație la DNA în urma unei sesizări venite de la Departamentul de Luptă Anti-Fraudă (DLAF).

După lotul 1 Nădlac-Arad și lotul 3 Sibiu-Orăștie, primul ajuns la DNA într-un caz de fraudare a fondurilor europene, al doilea într-un dosar de abuz în serviciu al fostului director general CNADNR, Narcis Neaga, a venit rândul autostrăzii Timișoara-Lugoj să intre în atenția procurorilor.

O bună parte a autostrăzii a fost realizată fără o autorizație de construire, fapt pentru care România riscă să piardă banii înaintați de către Comisia Europeană. Un document al Ministerului Fondurilor Europene (MFE), deținut de Digi24.ro, trece în evidență toate lucrările efectuate fără Autorizație de Construire (AC) de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și precizează că autostrada Timișoara-Lugoj s-ar afla în investigație la DNA.

Chestionați de Digi24.ro, oficialii DNA nu au oferit explicații până la ora difuzării articolului nostru. Documentul MFE face referire la efectuarea de lucrări fără AC în privința lotului 2 și la o adresă cu acest subiect trimisă de către DLAF.

AC eliberate cu o zi înainte de recepție

Potrivit unor oficiali care au refuzat să fie citați, ancheta DNA se referă la lotul 2 al autostrăzii menționate și se referă la la lipsa AC. Autorizația a fost emisă în august 2014, cu doar câteva zile înainte de eliberarea proceselor verbale de recepție, și în condițiile în care lucrările fuseseră făcute încă din luna mai a acelui an.

Documentul MFE arată însă că Timișoara-Lugoj nu este singura lucrare făcută fără AC.

Există nu mai puțin de 11 contracte, cu o valoare totală de 400 de milioane de lei, valori fără TVA, fără AC. Pe lângă Timișoara Lugoj, mai este cazul loturilor 2,3 și 4 din Lugoj-Deva, toate cele patru loturi din autostrada Sebeș Turda, reabilitarea podului de peste Dunăre de la Giurgiu sau a DN 14 Sibiu-Mediaș-Sighișoara.

Absența AC nu este o simplă chestiune de respectare a legislației. Există riscul ca în absența AC Comisia Europeană să refuze decontarea lucrărilor, pe motiv că lucrările făcute nu sunt de calitate. Avertismentul apare într-o scrisoare a MFE adresată Ministerului Transporturilor (MT).

„Certificarea cheltuielilor (400 milioane lei – n.red.) nu se poate face (...) decât după elaborarea unei metodologii interne (...) prin care MT va confirma inițierea și finalizarea procedurilor de remediere a situațiilor constatate de către ISC care au dus la suspendarea plăților pentru lucrările efectuate fără AC”, se arată în scrisoarea MFE. ”Trebuie clarificat dacă cererile de rambursare pot fi înaintate prin excepție înainte de emiterea autorizației de construire. Fără o rezolvare urgentă a punctelor de mai sus nu vom putea cere spre rambursare sumele menționate în anexă (lista proiectelor fără AC- n.red.), încâ statul român va pierde acești bani”, se mai arată în scrisoare.

Expertize de formă

Soluția salvatoare a venit însă la începutul acestui an. Pentru românul de rând, legea calității în construcții spune că dacă o lucrare este făcută fără AC, aceasta urmeazî să fie demolată. Ca să nu ajungă la astfel de situații și să fie nevoit să își demoleze sieși lucrările, în luna martie 2016 Guvernul a emis OUG 7/2016 care permite menținerea lucrărilor de infrastructură de transport de interes național, dacă expertize făcute pentru lucrări arată că au fost respectate cerințele de mediu, de urbanism, proiectul tehnic de execuție, etc. Pentru a soluționa situația celor 11 proiecte în valoare de 400 de milioane de lei, MT a cerut CNADNR realizarea unor expertize care ulterior să fie aprobate de către consiliile tehnico-economice ale companiei și ministerului. Cum este greu de crezut că există disponibilitatea pentru demolarea unor autostrăzi și pierderea fondurilor alocate de CE, cel mai probabil toate aceste expertize vor fi făcute de formă, iar ulterior vor fi obținute și AC necesare.