Sari la conținut

Lege copy-paste contra repatrierii profiturilor de către multinaționale

Un număr de 23 de deputaţi liberali, printre care şi Alina Gorghiu şi Daniel Zamfir, au iniţiat un proiect de lege care prevede impozitarea în România a profitului obţinut de marile companii în ţara noastră.

hands-dividing-coins_645x400

Proiectul de lege nu este decât un copy-paste după Directiva europeană 2016/1164 care ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2019. Aceasta a fost copiată cuvânt cu cuvânt, singura modificare constând în faptul că parlamentarii noștri au scos din proiect ultimul articol al Directivei care privește data intrării în vigoare a acesteia. Proiectul de lege prevede ca dată de aplicare a acestuia 1 ianuarie 2017.

Propunere legislativă a PNL, numită ”stabilirea normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale”, a apărut pe situl Camerei Deputaților miercuri, o zi după ce Alina Gorghiu a lansat un atac pe Facebook la adresa companiilor internaționale care ”își trimit profitul în afară prin diverse tertipuri”.

Inițiatorii liberali spun că propunerea lor ”garantează că impozitele trebuie să fie plătite acolo unde sunt generate profiturile, în ţara în care este creată valoarea, adică în România”.

Potrivit estimărilor deputaţilor liberali, statul român va putea obţine, din impozitul pe profit, de până la patru ori mai multe venituri la bugetul de stat după ce legea va fi adoptată. ”Este imperativ să se restabilească încrederea în echitatea sistemelor fiscale şi să se permită guvernelor să îşi exercite în mod real şi efectiv suveranitatea fiscală”, spun ei.

Deputaţii PNL îşi fundamentează proiectul ”şi pe o realitate incontestabilă care s-a consolidat în economia românească, şi anume adâncirea dezechilibrelor dintre cei care plătesc impozitele în România şi cei care se sustrag de la plata acestor obligaţii fiscale”.

”Astfel, în vreme ce unii întreprinzători plătesc 16% impozit pe profit, unele companii cu activitate în mai multe state își trimit profitul înregistrat în România, în state terțe din lume, inclusiv prin intermediul unor societăți comerciale de tip offshore. De asemenea, este de notorietate deja faptul că, tot mai frecvent, companii care activează în România se străduiesc să ajungă la un profit contabil zero, tocmai ca să evite să plătească taxe și impozite în România, folosindu-se de diferite societăți comerciale internaționale pentru a scăpa de responsabilitățile fiscale românești”, spun ei.

O prevedere neaplicabilă

Promițătoare ca subiect, cu priză la electorat, propunerea PNL nu este aplicabilă și conține erori. Proiectul de lege nu este propriu-zis o transpunere a Directivei 1164 în legislația noastră, adică realizarea unei legi noi, racordată la prevederile naționale, inclusiv la Codul Fiscal, ci o copiere mecanică a Directivei europene.

Mai mult sunt nerespectate cerințe cuprinse în Directiva 1164. În articolul Directivei nepreluat de parlamentarii PNL în proiectul de lege, legiuitorul european cere statelor membre UE să trimită la Bruxelles, anterior intrării în vigoare, legile realizate pentru implementarea Directivei. Prevedera lipsește din proiectul românesc.

Mai mult Comisia discută cu OECD prevederile finale privind deductibilitatea cheltuielilor cu dobânzile, în condițiile în care parlamentarii inițatori au bătut deja în cuie prevederile.

O astfel de lege contravine actualului Cod Fiscal, aflat în vigoare, dar și Tratatelor de evitare a dublei impuneri semnate de România, spune Dan Schwartz consultant fiscal și expert în prețuri de transfer.

”Este o aberație din punctul meu de vedere. Nu va funcționa. Parlamentarii nu știu o chestiune esențială, știută de un avocat care de abia a terminat Facultatea de Drept. În România prevederile tratatelor internaționale la care România este parte sunt mai puternice decât legislația internă. România are semnate convenții de evitare a dublei impuneri cu peste 80 de țări. Conform acestor convenții impozitele se plătesc într-un anumit mod, specific fiecărei convenții , indiferent de ce spune legislația internă. Prin urmare chiar dacă această lege e promovată în Parlament, aceasta nu poate fi aplicată pentru că statul român va fi dat în judecată și va pierde”, spune el.

Consultanți fiscali care au refuzat să fie citați lansează ipoteza că parlamentarii încearcă astfel să obțină fonduri pentru campania electorală. Este” pur și simplu o încercare a parlamentarilor de a obține fonduri pentru campanie, de a găsi companii care să le dea bani pentru a nu promova legea și, în același timp, să câștige voturi că ar fi cu poporul”, spune unul dintre aceștia.

Dan Schwartz mai spune că graba parlamentarilor nu este bună atât timp cât Uniunea Europeană are procese cu mari companii internaționale, pecum Yahoo, și că rezultatul final din Justiție ar putea influența legislația în domeniu prețurilor de transfer.

”Chestia asta este de râs din punctul meu de vedere, nu știu dacă și ce specialiști au avut parlamentarii. Dacă vor mai mulți bani să nu își mai transfere ilegal, ei și politicienii, banii în alte țări, cum s-a întâmplat în cazul Microsoft”, spune Dan Schwartz.

Citește aici un interviu cu Ionuț Mișa, director general al Direcției Marilor Contribuabili din ANAF, pe tema exportului de profit de către multinaționale.