Sari la conținut

Moarte clinică a sistemului informatic ANAF

În pofida afirmațiilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF)  că servicii oferite contribuabilor la sediile Administrațiilor Fiscale nu au fost disponibile marți din cauza lucrărilor de mentenanță, probleme sunt mai grave. Se pare că întreg sistemul ANAF de calculatoare este la pământ. Serverele au fost căzute și miercuri, contribuabilor neputându-li-se elibera decizii de impunere la cerere.

După ce marți după-amiază, într-un târziu, ANAF a dat un comunicat de presă în care afirma că serverele sale nu au funcționat în dimineața zilei din cauza lucrărilor de întreținere, calculatoarele nu au fost disponibile nici miercuri.

Operațiuni curente precum eliberarea deciziilor de impunere la solicitarea contribuabililor nu au fost posibile la sediile unor administrații financiare de sector din Capitală spre disperarea contribuabilor și a funcționarilor ANAF.

Digi24.ro a informat marți că rețeaua informatică nu a putut fi folosită din cauza problemelor tehnice. Ca urmare a trimis și o solicitare de presă în acest sens.

ANAF a preferat să nu răspunsă solicitării de presă dar să dea un comunicat de presă liniștitor în care spunea că serviciile funcționează doar parțial din cauza unor lucrări de mentenanță.

Astăzi, 11 iulie a.c., serviciile informatice ale ANAF vor suporta lucrări de mentenanță, fapt pentru care o serie de aplicații pentru contribuabili vor fi nefunctionale. ANAF își cere scuze pentru inconvenientele create și vă mulțumește pentru înțelegere”, a spus ANAF în comunicat

Cu toate ”mentenanța”, serverele Fiscului nu au funcționat nici miercuri dimineață. Solicitat să emită o notă de plată un funcționar al unei administrații fiscale de sector a spus că o va emite dacă îi va permite sistemul. După care, în mod public, a tras o înjurătură la adresa calculatorului. După 2-3 mesaje de eroare, el a putut emite nota de plată. În schimb, la aceeași administrație de sector, la aceeași oră, a fost imposibilă eliberarea unor decizii de impunere. Singurele servicii disponibile erau cele de înregistrate a actelor depuse de contribuabili.

”(Sistemul -n.red.) funcționează dimineața la ora 6 după care de la orele 9-10 nu mai merge. Suntem obligați să facem lucrările seara după program”, a spus o funcționară de la ghișeu rugată să elibereze o copie după o decizie de impunere. Întrebată dacă problema e în toată țara, funcționara a răspuns afirmativ: ”Da, pentu că este vorba de server. Are o vechime de 15 ani”, a spus ea. După 10-15 minute de încercări atât aceasta cât și contribuabilul s-au lăsat păgubași.

Problemele de funcționare ale diferitelor sisteme informatice, fie că vorbim de cele ale Casei de Sănătate, fie că facem referire la cele ale Fiscului, sunt foarte dese.

”Nu putem emite ordine de încasare căci nu funcționează sistemului informatic. Ieri a mers”, explica marți dimineață o funcționară de la Administrația Financiară a Sectorului 6 din strada Popa Tatu București.

Trebuie spus că pentru obligațiile neplătite, nu din vina lor, contribuabilii plătesc plătesc penalități de întârziere și dobânzi. Întrebată dacă miercuri va funcționa sistemul, funcționara în cauză a spus că nu știe dar că luni a funcționat. Ea nu a putut oferi un număr de telefon la care contribuabilii să sune pentru a evita deplasările inutile. ”Noi nu avem numere de telefon aici, puteți suna doar în call-center”, sfătuia ea.

Probleme de funcționare ale sistemului informativ al ANAF sunt recunoscute inclusiv de conducerea Fiscului.

"De când am preluat această funcţie, la începutul acestui an, am constatat că modernizarea informatică a ANAF era doar pe hârtie şi, practic, din 2015 până acum nu s-a mai întâmplat nimic concret", a afirmat luni Bogdan Stan, președintele ANAF pentru RFI.

În urmă cu o lună Gelu Diaconu, fostul șef ANAF afirma că ”Data Warehouse”, o parte importanta a sistemului informatic al ANAF, a intrat în moarte clinică. "Ce se întâmplă de vreo săptămână le întrece pe toate: baza de date ANAF (Data Warehouse) este în colaps!!! De ce? Preocupați de ocuparea functiilor, nu s-au contractat solutii up-grade, licențe, mentenanță și sunt afectate toate depozitele de date centralizate. Nici centrul de date pentru back-up de la Brasov nu functionează! Se știe deja că nu poate fi repornită în mai puțin de 30 de zile!", scria pe blogul său Gelu Ștefan Diaconu, fostul președinte al ANAF.