Sari la conținut

„Fuchsia” în loc de „roz” şi „mocha” în loc de „maro”. Culoarea vinde marca şi ne influenţează alegerile

Studiile arată că 90% din deciziile de cumpărare depind numai de culorile acelui produs şi că intenţia de cumpărare este influenţată foarte mult de culori şi de impactul pe care acestea îl au asupra mărcii. De exemplu, maroul nu este o culoare preferată prea mult nici de femei, nici de bărbaţi, dar când vine vorba despre denumiri mai interesante, precum mocha sau colorado, cumpărătorii par să fie mai interesaţi. La fel se întâmplă şi cu alte denumiri de culori şi nuanţe mai fistichii, precum fuchsia sau jad.

Grafic: The Logo Company

Succesul mărcii Coca-Cola se datorează şi culorii în sine, cu acel roşu aprins şi scrisul stilizat care formează un logo cunoscut peste tot în lume. Este reţeta unei mărci puternice. La fel - Facebook este albastru, Google este multicolor. Apple avea cândva culorile curcubeului pe siglă, acum are însă un argintiu elegant. Studiile arată că secretul unei mărci memorabile stă chiar în simpla culoare a logo-ului său, adică a desenului sau scrisului de pe etichetă. Culorile sunt cele care determină modul în care un produs este văzut de cumpărător. Ele sunt elementul-cheie către o marcă de succes comercial.

Studiile arată că 90% din deciziile de cumpărare depind numai de culorile acelui produs şi că intenţia de cumpărare este influenţată foarte mult de culori şi de impactul pe care acestea îl au asupra mărcii. Puse faţă în faţă, două produse cu acelaşi conţinut, dar ambalate altfel, vor atrage cumpărători diferiţi. Bărbaţii preferă culorile mai tari, bine definite, în vreme ce femeile preferă culorile mai moi. Femeile arată o apetenţă mai mare pentru mov şi pentru roşu, în vreme ce bărbaţii preferă negrul şi verdele. Punctul comun este culoarea albastru, care domină în preferinţele ambelor sexe, potrivit publicaţiei Entrepreneur.

Creatorii de mărci au speculat întotdeauna relaţia directă între culoare şi brand şi au încercat să îşi bazeze cât mai mult din mesaje pe simplul impact vizual. Aşa s-a ajuns ca mărcile puternice să se transforme în mesaje care rup graniţele statelor şi ale culturilor. Galbenul este culoarea optimismului, al căldurii, pe care mizează mărci ca Nikon sau McDonalds. Portocaliul transmite ideea de încredere şi prietenie şi este culoarea dominantă pentru Fanta şi Mozilla Firefox. Roşu înseamnă emoţie, tinereţe şi este folosit de branduri ca Lego, Coca-Cola şi KFC. Ideea de creativitate şi imaginaţie este atribuită culorii mov, folosită de Yahoo şi de Barbie. Albastrul, preferat de toată lumea, e o culoare rece, care însă transmite ideea de încredere şi putere şi care e folosit de mărci ca Dell, HP sau Facebook. Verdele e semn de linişte şi de sănătate.

Unii specialişti în branding sunt gata să spargă însă toate aceste tipare. Marca Monster, de exemplu, are drept culoare predominantă verdele, ceea ce contrastează puternic cu produsul în sine - care este o băutură energizantă.

Nu numai culorile contează, ci şi numele şi nuanţele lor. De exemplu, maroul nu este o culoare preferată prea mult nici de femei, nici de bărbaţi, dar când vine vorba despre denumiri mai interesante, precum mocha sau colorado, cumpărătorii par să fie mai interesaţi. La fel se întâmplă şi cu alte denumiri de culori şi nuanţe mai fistichii, precum fuchsia sau jad.

Business Club