Sari la conținut

Galerie: Fotografiile dezastrului  de pe autostrada plutitoare Sibiu Orăștie

18

Foto: Forum Peundemerg.ro

Uilizatorul Redox a luat la pas sutele de metri afectați de alunecări de pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie. "Pământul este super îmbibat de apa, fără glumă, dacă îl strângi în mână curge apa”, spune el. Apa este o prezență universală în vecinătatea lucrărilor, după cum arată fotografiile. Rigolele destinate scurgerii apelor sunt fie neterminate, fie sparte și aruncate în părți de către alunecările de teren. În multe zone ele își arată chiar inutilitatea: apa s-a scurs pe lângă acestea săpând în pământul moale făgașe adânci.

Nu ploile din aceste zile par a fi problema, ci apa care s-a infiltrat în pământ și care se reîntoarce la suprafață sub forma unor izvorașe formate ad-hoc. Pe alocuri mici lacuri în care și-au făcut apariția broaștele, semn că adunarea de apă este mai veche. Fotografiile indică o autostradă ireal de pustie, mărginită de versanți care au început să curgă și pe care se găsesc numeroase ravenări. Băltocile sunt pretutindeni.

”Apa a început să strice și taluzul din apropierea viaductului. Eram tare curios dacă acele straturi sunt dure dar surpriză, este un fel de nisip comprimat (sunt sfărâmicioase)”, spune Redox, realizatorul fotografiilor. Țevile de drenaj au fost îngropate în pământul prăvălit peste acestea și la suprafață au apărut chiar mici izvorașe. ”Apa curge pe unde vrea ea, numai prin rigolă nu” spune Redox. Straturile de pământ curg la vale, ținute fiind doar de plasa așternută inițial peste acestea.

”În incheiere vreau să spun că pe tot parcursul plimbării m-am simțit ca și când m-aș fi plimbat pe plaja cu nisip. La fiecare pas piciorul se afunda puțin în sol, chiar și în locurile în care acesta era uscat complet”, mărturisește realizatorul fotografiilor.

În toamna anului trecut un document al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România indica prezența apei, adânc în fundația autostrăzii. „S-a constatat că infiltările de apă sunt la o adâncime între 8 şi 10 metri faţă de cota roşie (linia autostrăzii într-un plan vertical – n. red.)“, arăta o notă de constatare semnată de angajaţi ai Companiei Naţionale de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi din România (CNADNR).

Documentul a indicat şi cauza existenţei apei într-o zonă unde terenul format din argilă ar fi trebuit să fie uscat. „Constructorul a făcut o analiză a modului de lucru atât al drenurilor longitudinale, cât şi a măştilor drenante şi a constatat faptul că drenurile nu lucrează între ele, fiind necesară verificarea şi eventuala rectificare a acestora pentru funcţionalitate longitudinală“, se spunea în documentul care recomanda ”demolarea completă a căilor de circulaţie, atât a căii I,  cât şi a căii II“.

CNADNR a închis autostrada în toamna anului trecut. Autostrada urmează să fie reparată cu forțe proprii și utilaje închiriate. ”În momentul de față CNADNR nu deține toate utilajele necesare, dar nu e o problemă pentru că va închiria, o lună-două, cât e nevoie. Vom cumpăra materialele, avem pregătirea necesară, avem oameni foarte bine pregătiți și vom organiza lucrările astfel încât în septembrie să fie gata”, promite șeful CNADNR într-un interviu acordat presei.

Citește și Made în România. Autostrăzile-canion. Deblee înalte cât zece etaje de bloc