Sari la conținut

Giganţii tutunului se adaptează: atacă piaţa ţigărilor electronice

Marii jucători din industria tutunului au intrat şi pe piaţa ţigărilor electronice şi încearcă să o acapareze rapid. Este o piaţă încă tânără, cu suficient spaţiu pentru jucători noi şi cu puţine reguli.

Industria tutunului urăşte regulile, în special pe cele care îi acoperă pachetele de ţigări cu mesaje de avertizare şi cele care interzic publicitatea fumatului. Ţigările electronice nu sunt supuse acestor interdicţii, pentru că medicii şi autorităţile încă nu au reuşit să stabilească dacă ele sunt periculoase sau nu.

Piaţa mondială a ţigărilor electronice a ajuns la 2,5 miliarde de euro pe an, iar potenţialul de creştere rămâne în continuare mare. Aşa că în joc intră şi producătorii de ţigări convenţionale, cu tutun, ale căror afaceri sunt ameninţate de ţigările electronice care transformă nicotina în vapori.

Însă pentru moment marii producători de ţigări nu atacă această nouă piaţă cu mărcile deja consacrate. Reynolds American, producătorul ţigărilor Camel, îşi va vinde ţigara electronică sub numele Vuse. Un alt gigant al tutunului, Altria, vânzătorul ţigărilor Marlboro, are deja o divizie producătoare de ţigări electroniuce, numită NuMark. Iar în Statele Unite, cele mai vândute ţigări electronice sunt produse tot de un jucător important pe piaţa tutunului, Lorillard, care produce ţigările Kent.

Însă marii producători de ţigări nu se mulţumesc doar cu faptul că sunt pe piaţa ţigărilor electronice: vor să crească rapid pe ea. Şi, spre deosebire de afacerile lor convenţionale, giganţii tutunului au arma publicităţii pe piaţa ţigărilor electronice, unde regulile sunt mult mai laxe. Producătorul ţigărilor Marlboro este acuzat că într-una dintre reclamele pentru ţigările sale electronice a folosit muzică din desenele animate Frozen, produse de Disney. Acum, compania încearcă să demonstreze că melodia nu a fost aleasă pentru a-i convinge pe tineri să fumeze ţigări electronice. Asta în contextul în care deja există o lege care interzice vânzarea de ţigări electronice minorilor.

Poate părea o situaţie absurdă, însă unele organizaţii susţin că ţigările electronice ar trebui să aibă parte de acelaşi tratament ca ţigările convenţionale, câtă vreme impactul lor asupra sănătăţii este necunoscut.

Există nenumărate studii care se contrazic. Unele spun că fumatul ţigărilor electronice este inofensiv. Altele spun că poate avea efecte negative asupra sănătăţii, însă mai reduse decât ţigările cu tutun. Iar alte studii spun că vaporii de nicotină ai ţigărilor electronice sunt la fel de periculoşi ca fumul tutunului ars.

Până la apariţia unor studii clare, marii producători de ţigări vor continua să profite pe cât posibil de lipsa regulilor.

Piaţa ţigărilor electronice seamănă în acest moment foarte mult cu începuturile pieţei ţigărilor cu tutun. Pentru ţigările convenţionale, regulile au venit încetul cu încetul, pe parcursul câtorva decenii bune.

Business Club