Sari la conținut

Guvernul lansează în noiembrie "Prima Maşină". Care sunt criteriile de participare

"În primul rând dorim să sprijinim achiziţia de maşini noi de către tineri prin credite bancare garantate de stat, în al doilea rând să stimulăm achiziţia de autoturisme noi mai sigure şi mai puţin poluante şi, în al treilea rând, să încercăm să dezvoltăm cât mai mult producţia locală de autoturisme cu multiple efecte pe industria orizontală", a declarat ministrul Economiei, Constantin Niţă, citat de Mediafax.

Programul este destinat în principal tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care vor avea prioritate, dar şi altor categorii de vârstă şi vizează emiterea de garanţii de stat pentru creditele contractate de beneficiari în vederea achiziţiei de autoturisme noi.

Garanţia statului va acoperi maximum 50% din valoarea creditului acordat în cadrul programului, diferenţa fiind reprezentantă de autoturismul achiziţionat.

Valoarea creditului pentru achiziţia in cadrul programului este de 50.000 de lei plus TVA, plus valoarea poliţei Casco pentru primul an, având în vedere că, în primul an, prima de Casco este foarte mare”, a spus Constantin Niţă.

Asta înseamnă, în medie, o rată lunară de 150 de euro. Pentru a primi creditul, clientul trebuie să achite un avans de 5-10% din suma împrumutată. Perioada de creditare se poate întinde pe cel mult şapte ani.

Prin acest procedeu special finanţăm o maşină medie, nu maşini din gama de lux, pe care probabil cei care şi le doresc au posibilitatea şi bonitatea necesară cerută de bancă, ne adresam unui segment cu venituri mai reduse, care nu vrea, dincolo de cei 50.000 de lei, să îşi cumpere o maşină de 2-3 sute de mii de lei”, a spus Victor Ponta, premierul României. 

Tichete insuficiente 

Cele 700 de tichete care mai sunt disponibile în Programul Rabla s-ar putea epuiza într-o saptamână, spun vânzatorii de maşini.

La ce am vazut în ultima saptamână sau ultimele două, duc aproape 100 de zi. Din punctul nostru de vedere, atunci locurile s-ar epuiza”, a spus Mihai Străulescu, dealer auto.

Programul Rabla 2014 a fost demarat în aprilie. Până acum au fost folosite aproape 16.300 de tichete la nivel național. Reprezentanţii Administraţiei Fondului de Mediu spun că programul este o reuşită pentru că, anul aceasta, programul a venit cu o serie de schimbări care au eliminat birocraţia: „Modificările apărute în ghid, adică introducerea tichetelor electronice, derularea programelor prin dealerii auto și faptul că ele nu au mai fost distribuite pe județe ele fiind consumate la cererea clienților”, a spus Adrian Gearâp, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu.

Programul Rabla, faţă de ultimii trei ani, cred că a fost cel mai ok. A fost cel mai civilizat, tichetele sunt aproape de sfârşit.

Cu toate că programul Rabla este considerat unul de succes, autorităţile nu au anunţat dacă îl vor mai continua şi anul viitor.

Sunt oameni care poate pleacă de la noi cu maşina cumpărată şi se poate întâmpla ca ei sa nu mai aibă bani şi de benzină. Aşa că, dacă nu ar mai fi acest program disponibil, o mare parte dintre clienţi se vor orienta spre vehicule de ocazie”, a spus Mihai Străulescu, dealer auto.

2500 de tichete au fost deja folosite şi în programul Rabla pentru persoane juridice. Deşi oficial acesta s-a încheiat pe 30 septembrie, alte 800 de dosare sunt înca în lucru. În 2014, Programul Rabla a beneficiat de un buget de 140 de milioane de lei, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru firme. 

Dacia şi Ford susţin "Prima Maşină". APIA cere ajustări pentru accesul mai multor mărci 

Cei doi producători auto din România, Dacia şi Ford, apreciază că programul "Prima Maşină" este unul util, opinie împărtăşită şi de APIA, care precizează însă că va fi nevoie de ajustări care să permită accesul mai multor mărci în cadrul proiectului.

"Am participat la pregătirea acestui program şi consider că este un instrument nou, menit să reanime piaţa automobilelor noi", a declarat Constantin Stroe, membru CA la Automobile Dacia şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Prezent la conferinţa de prezentare oficială a programului de la Ministerul Economiei, Stroe a solicitat autorităţilor să prezinte cu cât este mai mic costul creditului prin acest program, comparativ cu variantele de finanţare existente în prezent, iar pe de altă parte să nu neglijeze categoriile de vârstă de peste 35 de ani.

"Pentru noi este foarte importantă miza de a relansa vânzările de maşini noi către persoane fizice. Noi ştim că după criza din 2008 a existat o reticenţă importantă din partea acestora în a cumpăra maşini noi şi sperăm că programul va influenţa favorabil relansarea vânzărilor", a spus Nicholas Maure, şeful Dacia România.

"Faţă de derularea programului, credem că vor mai fi probabil unele ajustări, unele corecţii, cum s-a întâmplat şi cu Prima Casă. Credem că trebuie avut în vedere ca programul să nu afecteze din punct de vedere concurenţial piaţa, sunt totuşi mărci care nu intră doar în această limită", a spus Marius Tudor, secretarul general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA).

El apreciază că programul ar trebui să permită şi achiziţiile de maşini la preţuri mai ridicate decât pragul de 50.000 de lei propus în actuala variantă a programului.