Sari la conținut

Înregistrarea unei firme durează 16 ore în România

Procesarea cererii de înmatriculare a unei firme durează, în medie, 16 ore în România, în timp ce în Danemarca, Belgia sau Slovenia intervalul este de o oră se arată într-un raport International Business Registers. Durata a scăzut însă la jumătate faţă de anul trecut. Cele mai multe cereri - peste 28 la sută - se depun însă pe hârtie pentru că nu toţi patronii au semnătură digitală, al cărei cost depăşeşte 50 de euro.

Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional pentru IMM-uri: „Tradiţional oamenii depun pe hârtie, poate şi această procedură de obţinere a unui certificat de semnătură digitală este dificilă în accepţiunea lor, este ca semnătura fizică pe care o deţii, nu ar trebui să te coste, să fie reînnoită aşa des, termenul este anual sau la doi ani.”

S-au făcut însă paşi, spun întreprinzătorii, în ce priveşte procedura de înregistrare a unei firme. Mai complicat este să achiţi taxe online sau să primeşti documente de la diverse instituţii.

Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional pentru IMM-uri: „Un întreprinzător trebuie încă să depună declaraţii şi să scoată certificate numai în scris, pe hârtie.”

Motivul pentru care oamenii sunt puşi pe drumuri este că sistemele informatice folosite de cele mai multe instituţii nu comunică între ele. Pierderi sunt şi pentru antreprenori, dar şi pentru stat.

Marius Bostan, ministrul Comunicaţiilor: „Sunt insule dezvoltate separat în toate marile ministere. Nu sunt folosite suficient resursele pe fiecare astfel de insulă sunt companii care livrează soluţii, menţin mentenanţa, dacă acestea ar fi fost utilizate costurile ar fi fost cu 30, 40% mai mici.”

Abia de la toamnă, firmele şi cetăţenii îşi vor putea plăti dările către ANAF de acasă, prin intermediul portalului ghişeul.ro. În prezent, poți fi achitate aici doar impozitele locale şi amenzile. Și-au făcut cont până în prezent 150 mii de firme şi persoane fizice. 117 mii dintre utilizatori sunt activi.

Marius Bostan, ministrul Comunicaţiilor: „Am rezolva o mare parte din problemele cetăţenilor care merg la ANAF cu banii în acest moment. Este un program de dotare cu POS a ghişeelor şi a zonelor de caserie din trezorerii.”

Toate instituţiile vor trebui să accepte plăţile moderne până în 2018.