Sari la conținut

Investiţia mulţimilor. Forma de finanțare care poate duce la apariția noului Google

În România, site-urile care îi pun în legătură pe antreprenori cu micii investori dornici să le finanțeze afacerile sunt puține și pornesc de la o idee greșită, aceea că investiția este mai degrabă o formă de donație în ajutorul unei idei bune. Investiția trebuie să fie investiție, iar finanțatorul trebuie să primească o felie din compania pe care o ajută.

În occident, această formă de finanțare este mult mai bine înțeleasă. În Marea Britanie, potrivit unui studiu Nesta citat de BBC, 30 de platforme pe care micile companii își prezintă planurile de afaceri au reușit să atragă peste 100 de milioane de euro de la micii investitori. În Statele Unite, banii atrași în acest fel sunt mult mai mulți. Câteva miliarde de dolari.

Până de curând, antreprenorii cu idei căutau un investitor mare. Un „înger” (angel investor), cum se numește în Silicon Valley. Larry Page și Sergey Brin au pus Google pe picioare cu o finanțare de 100.000 de dolari de la un cofondator al gigantului Sun Microsistems. La fel, un cofondator al sistemului de plăți PayPal a făcut prima mare investiție atrasă de Facebook - 500.000 de euro în schimbul a 10% din companie.

Acum, câteva sute de investitori mici pot avea pentru o idee de afacere același impact pe care îl are un investitor mare. Însă o investiție mică făcută într-o companie cu potențial nu va aduce prea multe acțiuni, pentru că un număr mare de investitori trebuie să își împartă numărul de acțiuni pe care le-ar primi un investitor mare în schimbul finanțării.

Pe de alta parte, acest nou sistem le oferă micilor finanțatori acces mai ușor și mult mai ieftin la acțiunile unor companii cu potențial. În sistemul clasic, cu investitori mari, accesul micilor investitori la acțiuni se face abia atunci când compania se listează la bursă și valoarea sa este deja mult mai mare.

Riscurile sunt însă aceleași în toate sistemele. Nu ai cum să știi cât de bine va funcționa compania la a cărei dezvoltare vrei să pui umărul. Poate să fie următorul Google, iar o acțiune cumpărată cu doar câțiva euro să valoreze la un moment dat câteva sute de mii de euro. Dar în același timp compania poate să dea faliment în mai puțin de un an, situație în care investitorul își pierde toți banii.