Sari la conținut

Izvor descoperit în mijlocul autostrăzii Arad Timișoara

Foto: Astaldi-FCC au turnat asfaltul pe autostradă în plin ger

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a efectuat săptămâna trecută recepția finală la expirarea perioadei de garanție de doi ani la autostrada Timișoara-Arad în pofida unor probleme majore pe care le are această autostradă, arată documente deținute de către Digi24.ro.

Mai precis este vorba de descoperirea unor infiltrații masive ale apelor pe o porțiune lungă de sute de metri din carosabilul autostrăzii. Rezolvarea problemei în cauză ar fi necesitat lucrări de modificare a sistemului de drenaj care însă nu au fost făcute de către antreprenor, anume asocierea italo-spaniolă Astaldi-FCC.

Pete permanente de apă în partea carosabilă

Nota de prezentare întocmită de firma franceză Egis International cuprinde descrierea situației, identificarea cauzelor și soluția posibilă. Nota menționează că problemele erau cunoscute încă din august 2013 când s-a făcut recepția la încheierea lucrărilor. ”În Anexa 3 a Procesului Verbal de Recepție a Lucrărilor nr.92/53401 din 08/08/2013 se menționează că sunt probleme între km 30+000 și km 30+800, calea II, banda I constând în pete permanente de apă în partea carosabilă”, spun inginerii de la Egis.

Ar fi vorba, continuă aceștia, ”de sucurarea (probabil scurgerea – n.red.) lentă și continuă a apei din carosabil, precum în pozele de mai jos realizate la km 30+500, pe calea 2 în data de 29 iulie 2015”. Egis afirmă că aceste probleme au fost monitorizate timp de doi ani, deci după încheierea lucrărilor. Atunci când a fost cazul, antreprenorul a făcut reparații de urgență, spun inginerii. Problemele au devenit acute în toamna anului trecut când ”s-au transfromat în gropi care vor necesita de urgență reparații”, spunea Egis în nota înaintată companiei de drumuri.

Foto: Apa a început să izvorască în mijlocul autostrăzii 

Care este sursa apei?

Potrivit analizei făcute de Egis, sursa apei izvorâte în mijlocul autostrăzii în zona km 30+100 (o sută de metri după kilometrul 30) provine din sectorul de autostradă km 30+800. Pe toată această lungime autostrada are o pantă de 1% coborâre spre zona în care țâșnește apa din asfalt, în special în anotimpul ploios. În partea de sus autostrada trece printr-un debleu înalt de câțiva metri, iar aici se găsește și o zonă mlăștinoasă. ”Deoarece apa nu se poate scurge în condiții optime de pe zona de platou (panta terenului natural foarte mică, zona mlăștinoasă, aceasta băltește și se infiltrează în terenul din amplasament. Băltind în amplasament, la baza rambleului în jurul km 30+850, apa se infiltrează sub fundația autostrăzii la baza stratului de argilă, iar apoi migrează în lungul aliniamentului”, explică Egis. Astfel de infiltrații sunt periculoase pentru calitatea autostrăzii. Pe timp de iarnă apa infiltrată, înghețând își crește volumul. Aceasta duce la umflarea și crăparea structurii rutiere. Foraje făcute în anumite puncte ale autostrăzii, atât în stânga, cât și dreapta, pe banda de staționare de urgență, la o adâncime de un metru, au indicat prezența apei imediat lângă fundație, se mai arată în raport.

Inginerii Egis recomandă efectuarea unor modificări la sistemului de drenare al cost total ar fi de 557.000 de euro. Egis recomandă adâncirea canalelor în care se amplasează drenurile, montarea unor tuburi de dren mari, cu diametrul de 30 de centimetri, refacerea integrală a stratului de asfalt. Lucrarea ar scădea atât costurile viitoare de întreținere a autostrăzii, cât și pe cele de reparație a acesteia pe termen mediu și lung, spune firma franceză.

 

Foto: Măsurătorile au indicat prezența apei la o adâncime de un metru

Raportul ignorat

În pofida cunoașterii acestei situații, CNADNR a preferat să facă recepția în cursul săptămânii trecute decât să impună const ructorului refacerea sistemului de drenaj pe un kilometru. Acesta ar fi fost obligat să efectueze lucrarea cu atât mai mult cu cât, fiind vorba de o lucrare de tipul FIDIC galben, Astaldi-FCC a făcut și proiectarea autostrăzii.

După cum am explicat miercuri aici efectuarea recepției la expirarea garanției permite firmelor executante Astaldi și FCC să își recupereze ultima parte a garanției de bună excuție, respectiv cinci milioane de euro, anume 5% din valoarea totală a contractului, de 480 milioane lei.

Întrebați dacă a fost făcută lucrarea de reparare a sistemului de drenare a apei înainte de recepție, mai precis în perioada noiembrie 2015- iulie 2016, oficiali ai CNADNR au declarat sub protecția anonimatului că aceste reparații nu au fost făcute. Nota de prezentare întocmită de Egis propunea majorarea plăților făcute către constructor cu suma necesară efectuării lucrării. Realizarea lucrărilor de modificare a sistemului de scurgere a apei din fundație nu a fost însă posibilă fără obținerea avizelor necesare, a autorizației de construcție și a proiectului tehnic aferent, spun oficialii CNADNR consultați.