Sari la conținut
News Alert

Joburi la telefon. De ce este profitabil call-center-ul ca afacere în România

La 19 ani, Raici Zoran munceşte ca operator într-un call-center din Bucureşti. „Lucrez aici de aproape două luni. Nu este o muncă grea, este ceva foarte simplu”, spune tânărul.

În România, mii de tineri lucrează în astfel de centre. Cei mai căutați sunt cei cu pregătire tehnică şi vorbitorii de limbi străine. Pentru operatorii bine pregătiți, salariile pot ajunge şi la 1.000 de euro. Aceeași leafă pe care ar câştiga-o ca debutant în domeniu şi în Germania. Ceilalţi primesc salarii mai mici.

Salariul porneşte de la salariul minim pe economie, dar sunt persoane care au şi salarii, aici vorbesc despre bani în mână, de 2.000 de lei”, susține Viorel Gîţă, directorul unui call-center.

În zona de nord a Bucureştiului se află cele mai multe firme de call-center. În toată România sunt 4.400 de astfel de firme care au 30 de mii de angajaţi.

Afaceri la telefon

Bucureşti - 1.800 centre

România -  4.400 centre

2014: 30.000 angajaţi

2009: 20.000 angajaţi

Cei mai mulți lucrează pentru firme multinaţionale care au primit ajutoare de stat substanţiale pentru crearea de locuri de muncă. În cifre, 18 companii au primit 130 de milioane de euro în ultimul an și jumătate. Creșterea acestei activități aici nu e neapărat o idee bună.

Call-center-ul este o activitate utilă, dar nu este o activitate pe care o economie care vrea să crească cu ritmuri superioare celorlalte economii evoluate europene ar trebui să fie concentrată. Că ele vin și se amplasează în România este foarte bine, dar a ne baza pe dezvoltarea de call-center-uri în România și să credem că prin asta vom avea o creștere economică semnificativă este fals”, spune Cristian Pârvan, secretar general, Asociaţia Oamenilor de Afaceri.

Firmele româneşti din IT, cu angajaţi mai puţini, dar care aduc o valoare mai mare economiei româneşti prin softurile pe care le produc, nu primesc ajutoare de la stat.

„Ca antreprenor, pe noi ne interesează foarte mult cum putem să ne folosim de resursele pe care le oferă statul ca să putem să creștem compania”, spune Sebastian Văduva, antreprenor online.

În Europa există 35 de mii de call-centere, în care lucrează aproape 3 milioane și jumatate de persoane.

România este printre cele mai ieftine pieţe pentru astfel de servicii. Marea concurenţă vine însă din Asia, unde salariile sunt mai mici.