Sari la conținut

50% dintre daunele auto sunt plătite cu întârziere de asiguratori

Mai bine de jumătate dintre daunele auto sunt plătite cu întârziere de companiile de asigurări. Termenul legal de 10 zile este depăşit de câteva ori de unele companii. Companiile de asigurări apelează la tot felul de tertipuri pentru a trage de timp, sau pentru a oferi despăgubiri mai mici decât ar trebui. ASF a publicat şI un ghid de bune practici, care aduce clarificări şI termene ferme pentru instrumentarea dosarelor de daună auto RCA şi CASCO.

Autoritatea de Supraveghere Financiară spune că unele companii de asigurări trag de timp în mod intenţionat pentru a nu plăti daunele în termenul legal de 10 zile daunele.

„Sunt companii care depăşesc cu mult aceste 10 zile. Faptul că nu poţi să plăteşti în 10 zile când totul este clar, nu este o practică justificată.Termenul de plată mediu este cam dublu faţă de cel stabilit de lege”, afirmă Călin Rangu director al Direcția Protecția Consumatorului, ASF.

Potrivit Datelor ASF în topul întârzierilor de plată a daunelor se găsesc companiile City Insurance, Carpatica Asig şi Asirom VIG, cu termene care variază de la 22 de zile la 50 de zile. Asigurările auto sunt cele care stârnesc cele mai multe nemulţumiri în rândul clienţior. Peste 90% dintre plângeri s-au referit la astfel de poliţe, iar 84% dintre petiţii s-au referit la neplata totală sau parţială a despăgubirilor.

Potrivit ghidului de bune practici publicat de ASF societăţile de asigurări vor trebui să respecte un termen de 5 zile pentru constatări în caz de accidente auto şi de 3 zile pentru reconstatări. În plus documentele de acceptare a reparaţiei se vor emite în maximum 5 zile de la constatare.

Potrivit noilor reglementări de la ASF, asigurătorii nu mai au voie de acum să impună Clienţilor locul în care să îşi repare maşinile avariate, atâta timp cât service-ul auto ales este acreditat. În plus nu poate fi impusă nici efectuarea reparațiilor auto cu piese de schimb din categoria celor de calitate inferioară.

Avem foarte multe cazuri în care Cumpărătorul vine cu un deviz într-un format, asiguratorul vine cu un deviz în alt format, apar diferenţe de sumă. cine are dreptate? Acest ghid menţionează că are dreptate consumatorul dacă vine cu un deviz corect făcut”, spune Călin Rangu director al Directia Protectia Consumatorului, ASF.

Societățile de asigurare de pe piața RCA au plătit în prima jumătate a acestui an 140.646 de dosare de daună, valoarea despăgubirilor brute achitate ridicându-se la peste un miliard de lei. Dauna medie totală a atins un vârf istoric în al doilea trimestru al anului de 7.898 lei.