Sari la conținut

Licitațiile, primele piedici în calea autostrăzilor

Dacă în perioada ianuarie - aprilie 2015 la licitaţiile Companiei de Drumuri se înregistrau 13 contestaţii, de la începutul acestui an s-au înregistrat deja 20 de contestaţii. Se acutizează o problemă care a condus ani buni la blocarea multor proiecte de infrastructură, însă de multe ori contestatarii depistează nereguli cât se poate de reale.

Într-unul din trei cazuri, aceştia obţin câştig de cauză. Pe parcursul anului trecut, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a dat decizia finală în cazul a 85 de contestaţii referitoare la licitaţiile CNADNR, iar la 28 dintre ele contestaţiile au fost admise. Deci la 28 de proiecte de drum, câştigătorul licitaţiei nu a fost ales corect.

Însă deşi Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor scoate la lumină aceste probleme, câştigătorii contractelor pot rămâne aceeaşi. S-a întâmplat în cazul pasajului suprateran de la Domneşti, care trebuie să traverseze centura Bucureştiului. La licitaţie, câştigătoare a fost desemnată asocierea Straco-Comnord însă decizia a fost anulată ca urmare a contestaţiei venite de la altă firmă de construcţii.

Totuşi, deşi s-a ajuns la concluzia că au existat într-adevăr nereguli la licitaţie, după reevaluarea ofertelor, câştigătoarea proiectului de peste 90 de milioane de lei a fost numită din nou, asocierea Straco-Comnord. Contractul e încă în cele zece zile în care se pot înregistra noi contestaţii.

Şi aşa apar blocajele. Dacă neregulile sunt mici, mari, închipuite sau materiale pentru un viitor dosar penal, de multe ori singura certitudine este întârzierea lucrărilor.