Sari la conținut

Lovitură dată pieței apartamentelor vechi

Programul Prima Casă va fi modificat astfel încât, în următorii cinci ani, procentul de garantare de către stat va fi menţinut la 50% doar pentru creditele contractate pentru imobile cu destinaţia de locuinţă mai noi de 5 ani sau consolidate în ultimii 5 ani faţă de data acordării creditului, urmând să scadă la 40% pentru creditele care nu îndeplinesc aceste condiţii.

bloc_01_e260b89872

Modificările se vor traduce, cel mai probabil, în condiții mai drastice de creditare din partea băncilor la cumpărarea imobilelor vechi și, implicit, în scăderea prețurilor acestora pe piață.

Modificările programului au fost propuse de Ministerul Finanţelor Publice printr-o notă discutată în şedinţa de miercuri a Guvernului. 

Potrivit strategiei Programului Prima Casă 2017-2021, propusă de Finanţe, procentul de garantare a creditului de către stat va fi corelat cu vechimea şi rezistenţa imobilului, diferenţiindu-se în funcţie de vechimea imobilului achiziţionat şi/sau a calităţii acestuia urmare consolidării măsurată prin rezistenţa la seisme (rezistenţa clădirii urmare consolidării).

Astfel, pentru creditele contractate pentru imobile cu destinaţia de locuinţă mai noi de 5 ani sau consolidate în ultimii 5 ani faţă de data acordării creditului, procentul de garantare de către stat se păstrează la nivelul de 50% în timp ce pentru celelalte credite procentul de garantare de către stat va fi la nivelul de 40%.

Dar cum justifică Guvernul modificările? "Prin această diferenţiere, pe de o parte se are în vedere sprijinirea îmbunătăţirii calităţii locuirii prin acordarea unor condiţii mai bune de locuit oferite de locuinţele noi sau consolidate, iar pe de altă parte se are în vedere şi diminuarea riscului de credit al statului în Program, ţinându-se cont că colateralul reprezentat de o locuinţă nouă sau consolidată (toate celelalte aspecte fiind similare) este mai valoros fiind diminuator de risc pentru statul român (de fapt acelaşi principiu este urmat şi de finanţatori în cazul creditelor ipotecare acordate de către aceştia fără garanţii de stat)", arată ministerul în documentul citat de Profit.ro.

Totodată, ministerul propune menţinerea condiţiei conform căreia toate locuinţele care se achiziţionează în cadrul Programului trebuie să se încadreze în una dintre clasele A, B sau C de eficienţă energetică.

Ministerul Finanţelor Publice are în vedere un plafon anual de garanţii în cadrul Programului de aproximativ 2 miliarde lei pentru primii doi ani acoperiţi de strategie (2017-2018) şi 1,5 miliarde lei pentru ultimii 3 ani (2019-2021), astfel încât să crească predictibilitatea creditelor ce pot fi acordate şi contractate în cadrul Programului.

Ministerul arată că măsura este propusă în urma consultării cu diferitele entităţi implicate sau interesate, atât consumatorii de credite cât şi finanţatorii şi dezvoltatorii de locuinţe).

"Reducerea plafonului de garanţii după primii doi ani ai strategiei cu 500 milioane lei/anual are în vedere o reducere graduală a intervenţiei statului prin garantare asumând că piaţa creditului ipotecar se va dezvolta concomitent cu creşterea accesibilităţii populaţiei la produsele standard ale băncilor", argumentează Finanţele.

Ministerul mai arată că strategia multianuală e necesară deoarece incertitudinea cu privire la continuarea programului Prima casă şi la existenţa plafoanelor de garanţii aferente programului afectează deopotrivă, atât dezvoltatorii imobiliari - având în vedere că procesul de realizare a unui proiect rezidenţial presupune o perioadă de timp de aproximativ 18 luni - cât şi persoanele fizice care doresc contractarea unui credit şi care, în planificarea accesării programului "Prima casă", au nevoie de predictibilitate cu privire la existenţa plafoanelor de garantare.

Potrivit MFP, în ultimii ani, au existat blocaje cauzate de lipsa de predictibilitate privind programul "Prima casă" atât pentru implementarea unor proiecte imobiliare care se bazau pe precontracte semnate cu beneficiari persoane fizice care intenţionau accesarea programului, cât şi la nivelul beneficiarilor persoane fizice care achitaseră avansuri în procesul de achiziţie a unor imobile fără a avea apoi certitudinea unor plafoane suficiente de garanţii care să le asigure contractarea creditelor.