Sari la conținut

Magazinele duty-free pot fi înșelătoare

Cu toate că, uneori, nu se ridică la nivelul aşteptărilor, magazinele duty-free continuă să fie afaceri prospere. Au încasări anuale de aproximativ 40 de miliarde de dolari la nivel mondial şi mare parte vine tocmai din vânzarea acelor produse cu preţuri apropiate de cele din magazinele convenţionale: parfumuri şi cosmetice.

Cine obişnuieşte să îşi facă vacanţa în străinătate a intrat măcar o dată într-un magazin duty-free din aeroport sau din vamă. Sunt mărfuri ieftine, dar, mare atenţie, nu toate sunt mai ieftine decât în magazinele, normale, plătitoare de taxe. Duty-free-urile se bazează foarte mult pe prestigiul lor de magazine ieftine, iar clienţii care nu îşi documentează temeinic cumpărăturile ies în pierdere.

Diferenţele de preţuri de la un duty-free la altul sunt imense. Iar multe au un un preţ mai mare decât în magazinele convenţionale.

Câteva exemple sunt oferit de site-ul Duty-Free Adict, care monitorizează preţurile din marile aeroporturi ale lumii. O sticlă de parfum Bulgari Jasmin Noir costă în duty-free-uile din Germania 134 de dolari, cu 8 dolari mai mult decât într-un magazin on-line din România plătitor de taxe, inclusiv TVA.

Tot în Germania un contur de ochi Magic Khol costă 23 de dolari în duty-free. În România poate fi cumpărat cu un dolar mai puţin în unele magazine convenţionale. De altfel, o anchetă făcută în 2011 în Australia a scos la iveală că parfumurile şi cosmeticele din duty-free-uri au preţuri apropiate sau chiar mai mari decât în magazinele convenţionale. Asta în vreme ce doar băuturile alcoolice şi tutunul sunt mai ieftine. Iar această concluzie a anchetei poate fi aplicată pentru duty-free-urile din întreaga lume.

Desigur, există şi multe parfumuri sau produse cosmetice mai ieftine în duty free-uri, însă, puţină documentare asupra preţurilor înaintea unei treceri prin vamă este recomandată. Fiincă duty-free-urile au o singură constantă, lipsa taxelor. Şi multe variabile, care pot influenţa preţurile produselor, de la chiria plătită aeroporturilor, până la cursul de schimb.

Tocmai de aceea, în duty-free-urile europene, preţurile sunt în acest moment mai mari decât în duty-free-urile cu monede mai slabe precum cele din Dubai sau Brazilia. Şi cu cât un produs este mai scump, cu atât diferenţele de preţuri de la un duty-free la altul sunt mai mari. De exemplu, o geantă Louis Vuitton este cu 400 de dolari mai scumpă într-un aeroport japonez decât într-unul european.

Însă cu toate că uneori nu se ridică la nivelul aşteptărilor, magazinele duty-free continuă să fie afaceri prospere. Au încasări anuale de aproximativ 40 de miliarde de dolari la nivel mondial şi mare parte din încasări, vin tocmai din vânzarea acelor produse cu preţuri apropiate de cele din magazinele convenţionale: parfumuri şi cosmetice.