Sari la conținut

McDonald's, depăşit de vremuri?

McDonald's e o minune industrială - în zecile de mii de restaurante din toată lumea, se servesc cartofi de aceeași dimensiune, la fel de sărați și prăjiți același număr de minute, burgerii au aceeași grosime peste tot, iar chiflele sunt coapte după o rețetă exactă de fiecare furnizor - e un sistem de maximă eficiență care devine în sine o problemă.

McDonald's nu funcționează pe instinct antreprenorial și nu joacă la risc. E prea conservator și îi lipsește inovația, într-o lume în care regula a devenit noul și dezvoltarea de nișă.

Orice schimbare e încercată pe focus-grupuri, apoi pe piețe de testare și-n funcție de rezultate, ideea trece sau nu. E un sistem care nu permite prea multe schimbări și până sunt aplicate, trece prea mult timp.

În aprilie 2013, directorul care astăzi își dă demisia a decis să ofere meniul de mic dejun la orice oră din zi, nu doar dimineața. A durat două luni până când ideea a început să fie testată în câteva locații secrete. După un an, McDonald's tot nu aplică schimbarea în toate restaurantele, iar rivalii de la Taco Bell le-au luat-o înainte. Sistemul e prea greoi și devine necompetitiv pe o piață care se mișcă rapid. Și directorul general era produsul aceluiași sistem, la fel și cel care îl urmează la cârma companiei.

De ani de zile, în pozițiile-cheie se ajunge pe bază de promovări.

Fostul director a lucrat în companie 25 de ani, noul director e promovat din poziția de prim-vicepreședinte - oamenii nu vin din afară, ci din interior. Sunt deja absorbiți de sistem, iar șansele unei viziuni proaspete sunt minime.

Folosind aceeași rețetă iar și iar, McDonald's s-a lovit de pragul de sus - mai mult nu mai poate fără schimbare, dar sistemul nu permite schimbări substanțiale. Iar clienții vor altceva - nu mai gustă fast-food-ul ca înainte, nici măcar pe piața americană care i-a făcut celebri. Tendința e către mâncare mai sănătoasă, dar până se schimbă McDonald's, oamenii se orientează către restaurante care au anticipat schimbarea tendințelor de consum.

De trei ani vânzările știu o singură direcție - în jos. La început, compania le explica acționarilor că de vină sunt efectele post-criză, doar că au durat cam mult.

Vechii clienți ai McDonald's trec tot mai des pragul restaurantelor mai mici, mai dinamice, care înfloresc repede. Clienții au mai multă libertate, își pot personaliza meniul și au de ales între alimente nu doar mai sănătoase, dar și cu un anumit specific. Se joacă pe nișă, iar McDonald's e restaurant de masă - însă aceeași rețetă pentru toți nu mai atrage pe nimeni. Pur și simplu McDonald's este depășit de vremuri.