Sari la conținut

Milionarii caniculei

Îngheţata, legumele şi fructele stau ferite de caniculă în cel mai mare depozit frigorific din ţară. La Câmpia Turzii se depozitează îngheţata necesară pentru 13 judeţe din România. La temperaturi de minus 20 de grade angajaţii de aici sunt singurii care caută cojoacele în toiul verii.

Ne aflăm în zona destinată înghețatei, unde avem mai mult de 70 de sortimente. De aici pleacă zilnic peste 20 de camioane către 350 de adrese din Transilvania și către marile platforme ale hipermarketurilor și supermarketurilor”, explică Elena Petre, managerul depozitului.

Cu toate astea, consumul de îngheţată în România este de doar un kilogram şi jumătate pe an, printre cele mai scăzute din Europa.

Nici la consumul de apă îmbuteliată nu stăm mai bine. Românii beau 1,2 miliarde de litri de apă anual, însă cea mai mare parte a consumului se bazează pe zilele de vară.

Acum, în această perioadă de caniculă pleacă de la poarta fabricii 180 de tiruri încărcate cu apă minerală naturală”, spune Mihaela Drăghici, directorul unei companii care îmbuteliază apă minerală.

Deşi vara consumul de apă creşte cu 100%, românii beau mai puţin decât vesticii. Spre exemplu, un român consumă 65 de litri pe an, în timp ce un german 200 de litri.

Căldura care încinge pereţii blocurilor goneşte gospodinele din bucătărie. Aşa că, tot mai mulţi români îşi comandă mâncarea de la restaurante şi firme de catering. Numărul clienţilor creşte cu peste 30% mai mari în această perioadă, spun firmele care colectează comenzile.

Când sunt 38 de grade afară, nu mai vrei să îţi faci ciorbă acasă, pentru că înseamnă să fierbi, înseamnă să îţi baţi joc de aerul condiţionat”, spune Radu Bălăceanu, directorul unei platforme de comenzi online.

Aerul condiționat, de altfel, este la mare căutare. Vânzările la aparatele de răcire, care au un preţ mediu de 2.500 de lei, au explodat faţă de prima parte a anului.

Dacă ne raportăm la primele două luni ale verii, valoric, vânzările sunt mai mari cu 300%, iar cantitativ ajungem să vindem peste 6.500 de unităţi”, precizează Bogdan Leonte, managerul unui showroom de electrocasnice.

Economiştii spun că aceste creşteri în vânzările produselor sezoniere arată, de fapt, că nivelul de trai în România nu a crescut prea mult în ultimii ani. Adică, românii sunt dispuşi să cumpere doar atunci când nu mai au încotro.