Sari la conținut
News Alert

Pasaj rutier inutilizabil, TIR-urile nu încap pe acesta

Pasajul este rodul unei investiţii de aproape 28 de milioane de lei, dar nu poate fi folosit, iar autorităţile locale spun că locul de amplasare a pasajului "a fost greşit din start", arată News.ro într-un reportaj. Problema trebuie rezolvată de CFR care de altfel a anunţat că au fost începute lucrări, spun autoritățile.

În cadrul proiectului de reabilitare a căii ferate Frontieră Ungaria - Curtici - Arad - Simeria, CFR a construit şi un pasaj rutier peste linii pentru accesul în oraşul Curtici, care se face acum la calea ferată. CFR a ales să construiască pasajul pentru a permite trenurilor să circule în zonă cu viteză mai mare, în condiţiile în care proiectul modernizării căii ferate are ca scop atingerea unei viteze de până la 160 de kilometri pe oră.

 

Construcţia a fost finalizată în toamna anului trecut şi a fost deschisă traficului doar câteva zile, până când s-a constatat că TIR-urile şi utilajele agricole nu pot intra pe pasaj pentru că nu au suficient spaţiu de viraj la niciunul dintre cele două capete. Problema cea mai mare este la capătul de pe drumul judeţean care leagă oraşul Curtici de localitatea de frontieră Dorobanţi, unde unghiul de acces este de 90 de grade, dar şoseaua este prea îngustă pentru a permite virajul.

Consilierii locali din Curtici au criticat imediat locul de amplasare a construcţiei, care coboară în mijlocul oraşului, susţinând că CFR trebuia să ridice pasajul în alt loc, de exemplu pe amplasamentul actualei treceri la nivel cu calea ferată, de la intrarea în oraş dinspre Arad.

În timp ce reprezentanţii Primăriei Curtici spun că nu au fost consultaţi de CFR când s-a decis amplasamentul, unii consilieri locali acuză că fostul primar Nicolae Aaniţei ştia de locul în care va fi construit pasajul, dar nu a făcut niciun demers pentru a schimba amplasamentul.

 

Consilierul local Ion Bulboacă a declarat, pentru News.ro, că noul pasaj "va aduce tot traficul greu prin centrul oraşului", în condiţiile în care între 300 şi 500 de camioane trec zilnic prin Curtici pentru a ajunge pe DN 79 Arad – Oradea. Aceasta deoarece şoferii vor evita barierele CFR de pe centura Aradului, unde se aşteaptă zeci de minute în coloană, de câteva ori pe zi.

"Nici măcar în calitate de consilier local n-am reuşit să aflu motivele amplasamentului. De fiecare dată când am pus în discuţie problema, fostul primar susţinea neclintit că nimeni nu l-a consultat, că a fost ridicat de capul celor de la CFR şi că Primăria n-a eliberat autorizaţia de construire sau certificatul de urbanism în acest sens", a afirmat Bulboacă.

Încă din 2014, când se lucra la construcţie, el a solicitat în scris un răspuns de la CFR, în care se arăta, însă, că soluţia a fost discutată cu reprezentanţii administraţiei locale şi că există autorizaţie de construcţie.

"La acea dată, nu au fost prezentate obiecţiuni sau alte observaţii", preciza CFR, care a mai arătat, în răspunsul oferit în scris consilierului, că au existat patru posibile amplasamente, iar cel ales a presupus costurile cele mai mici, în timp ce alte variante presupuneau exproprieri şi demolări de locuinţe.

"Varianta aleasă e într-adevăr cea mai ieftină pentru CFR SA, însă e cea mai costisitoare pentru oraşul Curtici. Acum trebuie construită şi o şosea de centură, ceea ce implică oricum exproprieri de grădini, terenuri agricole şi locuinţe, dar costurile vor fi suportate din bugetul oraşului", a declarat consilierul.

Fostul primar nu a putut fi contactat, iar viceprimarul cu atribuţii de primar care i-a luat locul, Ioan Bogdan Ban, a spus că problema se va rezolva în partea dinspre oraş prin realizarea unui sens giratoriu, însă lărgirea drumului judeţean intră în atribuţiile Consiliului Judeţean.

Preşedintele interimar al CJ Arad, Adrian Ţolea, a declarat, pentru News.ro, că problema va trebui rezolvată de CFR, pentru că judeţul nu are teren disponibil în zonă pentru a lărgi şoseaua.

"Noi nu avem nicio sarcină în acest proiect. Avizul şi toată documentaţia sunt pentru CFR, este responsabilitatea lor să asigure accesul pe acest pasaj", a afirmat Ţolea.

 

Biroul de presă al CFR arată, într-un răspuns transmis la solicitarea News.ro, că lucrările la pasaj au fost reluate, iar la finalizarea acestora autovehiculele de mare tonaj ar urma să aibă acces pe noua construcţie.

”Termenul de finalizare este 15 aprilie 2016, valoarea investiţiei fiind de 27.780.000 lei. Obiectivul va facilita accesul vehiculelor de mare tonaj pe/de pe DJ 792C, spre pasajul rutier”, precizează CFR.

Reprezentanţii companiei nu fac precizări referitoare la soluţiile tehnice găsite, în condiţiile în care şoseaua de pe care se face accesul nu a fost lărgită.

Recent, Primăria Curtici a trimis o solicitare oficială către CFR, dorindu-se păstrarea actualei treceri la nivel peste calea ferată, considerându-se că este soluţia cea mai potrivită pentru oraş, atât din punctul de vedere al traficului greu, cât şi al costurilor.

"Am trimis cererea atât la CFR, cât şi la Ministerul Transporturilor. Nu vrem să se închidă actuala trecere la nivel cu linia ferată dacă se deschide pasajul, deoarece avem în zonă multe utilaje agricole, cum ar fi combine, care nu pot traversa această construcţie. Ar fi nevoie de blocarea completă a pasajului cu poliţişti la fiecare traversare, pentru că utilajele agricole mari ar ocupa ambele sensuri de circuaţie. În plus, panta este foarte mare, e greu să urci cu aceste utilaje", a declarat viceprimarul. Edilul a spus că poziţionarea construcţiei "a fost greşită din start", pentru că pasajul, aflat în vecinătatea gării, traversează 12 linii de cale ferată, în timp ce la intrarea în oraş avea de traversat doar două linii.