Sari la conținut

Pe autostrada demolată s-ar putea circula din toamnă, spune consilierul premierului

Foto- Inquam Photos, Octav Ganea

Este evident pentru toată lumea că lucrurile nu au mers deloc bine pe acest contract. Mai pe șleau: în graba electorală domnul Victor Ponta ne-a lăsat cu o autostradă parțial demolată (e vorba de deja faimoasa „groapă” de 200 de metri) și închisă la mai puțin de un an de la inaugurare.

Avem 22 km de autostradă închiși și traficul deviat pe drumul național paralel. Drum pe care au avut loc de la închiderea din septembrie 2015 pînă acum 17 accidente grave cu 7 morți și 37 de răniți (cifre preluate dintr-un articol publicat de Asociația Pro Infrastructură). Ultimul accident a avut loc ieri - o femeie însărcinată în luna a patra a rămas încarcerată.

E aproape o certitudine că aceste vieți nu s-ar fi pierdut dacă autostrada ar fi fost deschisă. Și nu mai vorbim aici de cozile care se formează la intrarea și ieșirea de pe autostradă. E imperativ prin urmare să se redeschidă traficul cît mai repede (în condiții de siguranță, firește).

Am consultat experți și specialiști în legătură cu cauzele situației de acolo și cu gradul de siguranță în redeschiderea circulației. Părerea unanimă este că nu avem de a face cu alunecări de teren de profunzime, ci este vorba de probleme cauzate de nefinalizarea (sau executarea defectuoasă a) lucrărilor de drenare și preluare a apelor. Apa își face de cap și produce acele șiroiri, făgașe și alunecări de suprafață care arată spectaculos (în sensul rău) în poze.

Pentru finalizarea tuturor lucrărilor este nevoie de o expertiză tehnică care să evidențieze exact de ce este nevoie și de un proiect corespunzător. Discutăm despre lucrări masive și despre un calendar de refacere a tuturor zonelor afectate care se întinde pînă în anul 2018 (luînd în considerare și timpul necesar realizării expertizei și proiectului respectiv). De menționat că aceste lucrări sunt în vasta lor majoritate în afara părții carosabile. În acest timp cei 22 km de autostradă ar sta nefolosiți și DN-ul paralel ar continua să facă victime.

Repet: nu e o situație deloc plăcută și ar fi de dorit ca așa ceva să nu se mai întîmple vreodată în România cu vreun proiect de infrastructură. Dar situația este cea care este. O luăm cum ne-a fost dată și căutăm soluții care să fie în interesul public. Adică să fie și eficiente și sigure.

Soluția (alternativă la așteptarea pînă în 2018) care este pusă în aplicare în acest moment, este ca faimoasa "groapă" (o zonă de 200 de metri unde corpul autostrăzii - care este foarte înalt, are 9 metri - a fost excavat complet) să fie refăcută pe baza unui proiect tehnic realizat de un reputat specialist. Proiect tehnic ce tratează și problema drenării apelor și de asemenea oferă soluții pentru încă aproximativ 10 zone unde au apărut degradări mai mici ale autostrăzii.

După această refacere, adică în această toamnă, autostrada poate fi redeschisă traficului și coșmarul DN-ului poate lua sfîrșit. Repet, numai dacă condițiile de siguranță sunt îndeplinite și specialiștii și experții consideră că este în regulă. Să-i lăsăm pe ei să vorbească și să-și facă treaba”, a scris Cătălin Drulă, consilierul premierului Dacian Cioloş, pe pagina sa de Facebook.

La scurt timp după preluarea funcţiei, ministrul Transporturilor a vizitat zona demolată din tronsonul de autostradă Cunţa – Sălişte. Atunci, Sorin Buşe a vorbit şi el despre varianta redeschiderii traficului rutier în această toată şi continuarea, în paralele, a lucrărilor de drenare a apei şi consolidare a terenului.

Refacerea zonei afectate de infiltrări de apă şi alunecări de teren din autostrada Sibiu – Orăştie a început în aprilie 2016 şi este prima lucrare în regie proprie pe care o face CNADNR

Valoarea contractelor este de 3,72 milioane de lei, fără TVA. Suma este asigurată din garanții de bună execuție a constructorului, care au fost executate de către CNADNR.

Inaugurată pe 14 noiembrie 2015, cu două zile înaintea turului doi al alegerilor prezidenţiale, de ministrul transporturilor de atunci, Ioan Rus. Iar premierul Victor Ponta, candidat la preşedinţie, a trecut pe şosea cu autocarul în care se aflau şi jurnalişti. Un an mai târziu, pe 7 septembrie 2015, transonul de autostradă a fost închis, după ce a început să crape. Expertizele tehnice au arătat că apa se infiltrase la doar 8 metri sub astfalt. Pe 13 ianuarie 2016, CNADNR a reziliat contractul cu firma italiană Salini Impregilo şi a executat garanţia depusă de constructor la câştigarea licitaţiei pentru execuţia autostrăzii.

Probleme de pe autostrada Sibiu – Orăştie au intrat şi în atenţia procurorilor DNA.

Citiţi şi:

Autostrada demolată va fi deschisă, cel mai devreme, peste doi ani

DOCUMENT EXCLUSIV. Autostrada Sibiu-Orăștie, inaugurată pentru electorat, deși se știa că nu era gata