Sari la conținut

Pe lista neagră, după darea în plată. Clienții care își dau casa băncilor vor figura patru ani în Biroul de Credit 

Clienţii care au trimis notificări de dare în plată băncilor au fost înştiinţaţi că vor ajunge în Biroul de Credit, iar informaţia va fi păstrată patru ani.

"Îl va notifica pe acest Birou de Credit cu informaţii negative referitoare la creditul dânsului, respectiv că a dat în plată. Este o chestiune nu doar abuzivă, chiar şi ilegală, se poate face o cerere la instanţa de judecată, pentru a fi şterşi din acest Birou de Credit", spune Adrian Cuculis, avocat.

"Mi s-au mai cerut nişte acte faţă de ce am trimis prin domnii avocaţi şi mi s-a spus că voi fi introdus în Biroul de Credit", confirmă Constantin Cilă, datornic.

De cealaltă parte, reprezentanţii Biroului de Credit şi bancherii susţin că raportarea este chiar normală.

"Este o măsură preventivă pentru că cine nu poate face faţă unui credit astăzi n-ar trebui să ia un alt credit mâine, iar în ce-i priveşte pe cei de rea-credinţă ei chiar nu trebuie să mai primească un credit", explică Ionuţ Stanimir, purtătorul de cuvânt al unei bănci.

Probleme şi mai mari au datornicii ale căror credite au fost vândute de bănci peste hotare. S-au trezit că trebuie să trimită notificare de dare în plată şi la bancă, şi la firma din străinătate unde a ajuns creditul.

"Ar fi incorect să obligăm cetăţenii al căror credit a fost cesionat fără voia lor să notifice creditorul în afara ţării - o procedură lungă şi de altfel lipsită de izbândă. Ar trebui să aibă grijă să verifice conţinutul contractelor, actelor adiţionale, corespondenţa primită de la bancă deoarece acolo se indică acest aspect şi se face, de altfel, şi menţiunea că notificarea va fi transmisă la sediul respectiv", spune avocatul Alexandra Burada.

Băncile se spală pe mâini. Deşi tot ele încasează ratele lunare, spun că o fac în numele firmei de recuperare şi că nu au calitatea legală de a soluţiona cererile de dare în plată.

Potrivit avocaţilor, peste o mie de notificări de dare în plată au fost depuse până acum, iar circa o treime sunt deja contestate de bănci în instanţă.

"Banca înregistrează cererile din partea tuturor clienţilor, inclusiv pe cele referitoare la credite cesionate, le redirecţionează pentru informare către noul creditor, dar, conform Legii dării în plată, nu are calitatea legală de a soluţiona aceste cereri", a precizat pentru Digi24 OTP Bank.

Citiți și:

Răspunsul unei bănci la o notificare de dare în plată: Adresați-vă recuperatorilor! V-am vândut creditul