Sari la conținut

Peste trei zile scade TVA la alimente. Cum se pregătesc supermarketurile

Pe rafturile magazinelor, multe produse au deja afişate două preţuri - unul cu TVA 24%, altul cu 9%. Alimentele sunt vândute ca fiind la promoţie pentru că, oficial, măsura intră în vigoare pe 1 iunie. Este cazul lanţului de supermarketuri Profi, care, de trei săptămâni, a ieftinit o sută de alimente. Cu doar patru zile înainte ca taxa să fie redusă, şi francezii de la Carrefour au tăiat din preţuri.

Dacă unele magazine vând deja produse care au două prețuri pe etichetă - cel vechi și cel nou, redus cu 12 procente - altele spun că de la 1 iunie vor vinde alimente la preț fix, fără zecimale. Nu veţi mai găsi la raft preţuri de tipul 2 lei şi 99 de bani, spun reprezentanţii lanţului de supermarketuri LIDL.

Şi grupul Auchan a anunţat că reduce preţurile anticipat cu 12 procente încă din 21 mai. Retailerii mizează astfel pe o creştere a consumului pentru că oamenii pot calcula exact cu câţi bani rămân în buzunar.

„Consumatori care îşi permiteau să cumpere carne de două ori pe săptămână, acum poate or să cumpere de 3-4 ori mai mult din acelaşi produs sau sunt consumatori care îşi permit să cumpere orice aliment, cu banii economisiți plătesc altceva - televizoare, vacanţe”, spuse Andreea Mihai, director de marketing Carrefour.

Ne așteptăm ca mulți clienți să treacă la o gamă de produse pe care nu și-o permiteau până acum, cred că mai degrabă vor încerca să cumpere un iaurt mai scump, pentru că și-l pot permite”, este de părere Gabriel Pâslaru, reprezentantul lanţului de supermarketuri Profi.

Anunţurile comercianţilor vin după ce mai mulţi producători de alimente au sesizat Ministerului Agriculturii şi Consiliului Concurenţei că hipermarketurile au crescut preţurile imediat după anunţul scăderii TVA. În ultimele săptămâni, autorităţile au verificat preţurile ca să se asigure că nu vor avea loc scumpiri nejustificate.

Nivelul preţurilor nu depinde de impozite, ci de cheltuieli. Și în Ungaria s-a întâmplat, când a scăzut TVA-ul la anumite alimente. Comercianţii încearcă să profite de orice schimbare din datele pieţei, astfel încât să câştige cotă de piaţă”, spune economistul Bogdan Glăvan.

Este motivaţia care îi impiedică pe producători şi pe comercianţi să păstreze diferenţa câştigată din reducerea taxei, spun economiştii.

Scăderea TVA la alimente de la 24% la 9% va avea un impact bugetar de 5 miliarde de lei în acest an.