Sari la conținut

Petrolul ieftin îneacă economia mondială. Fabricile de componente auto şi industria petrolieră, primele afectate

Efectul de domino a pornit din China şi a fost accelerat de ţările mari producătoare de petrol. Barilul de ţiţei a coborât sub 33 de dolari, cel mai mic nivel din ultimii 11 ani.

Claudiu Cazacu, expert în tranzacţii petroliere: „Pe lângă Statele Unite care au devenit un producător atât de mare încât nu mai au nevoie să importe ţiţei din altă parte, Rusia pompează destul de mult, OPEC pompează mult. Evoluţia de scădere a fost atât de importantă încât acum suntem sub minimele atinse în perioada crizei în 2008. Există mai mult petrol decât se consumă”.

Devalorizarea monedei, recesiunea industriei şi supraestimarea serviciilor în creşterea economiei, au dus China în pragul unui colaps pe pieţele financiare. Pentru prima dată în istorie bursele din China s-au închis în două din primele patru zile ale anului pentru că scăderea acţiunilor era prea puternică. S-au pierdut sute de miliarde de dolari într-o singură zi de scădere cu 7% a burselor. Efectul se simte şi în România”.

Mihai Chişu, broker pe burse internaţionale: „Piaţa germană a fost afectată în sensul deprecierii cotaţiilor companiilor auto. În România sunt multe companii care creează părţi din aceste maşini pentru BMW, Mercedes, Audi, VW. În mod natural, şi aceste companii româneşti vor suferi printr-o cerere mai scăzută”.

Cum ţările asiatice şi-au redus motoarele consumului, petrolul s-a ieftinit. În România, peste 100.000 de locuri de muncă depind de industria petrolieră. Cu toate astea, statul vrea să supraimpoziteze profitul petroliştilor cu 45%.

Daniel Apostol, secretar general la Asociaţia Companiilor Petroliere ROPEPCA: „Ne e teamă că se poate întâmpla printr-o suprataxare, prin păstrarea supraimpozitării în zona de petrol şi gaze. O întrebare firească pe care şi-o pun investitorii: cât mai rentează să investească, să păstreze deschise operaţiunile?”

Reprezentanţii companiilor spun că în acest moment costul de producţie pentru un baril de petrol în ţara noastră este de 40 de dolari, mai mare decât preţul de vânzare. Cu alte cuvinte, nu mai este profitabil să îl scoţi din pământ. În Arabia Saudită în schimb, costul de producţie este de doar 5 dolari.