Sari la conținut

RCA la camioane a crescut de 2,5 ori într-un singur an. Camionagiii acuză că ASF face jocul firmelor de asigurări

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere Guvernului, Parlamentului, Consiliul Concurenței și Autorității de Supraveghere Financiară măsuri urgente de reglementare a tarifelor RCA după ce primele pentru camioane au crescut din nou de la 1 iulie la peste 20.000 de lei, pentru clasa B0 (clasa medie de bonus-malus), potrivit unui comunicat de presă remis joi.

Creșterile nu au la bază niciun fundament economic,iar companiile de asigurări au profitat de faptul că piața RCA este una captivă și au urcat tarifele pentru transportatorii rutieri până la un nivel la care majoritatea firmelor sunt împinse în faliment.

UNTRR prezintă și documente, respectiv o ofertă RCA și o poliță de asigurare, care ar demonstra în opinia asociației că RCA au suferit o majorare masivă. ”Se poate observa cum în 2015, compania a plătit o primă de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce înseamnă că dacă autovehiculul ar fi fost încadrat în clasa B0 ar fi achitat o primă de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 există o reducere a primei de 10% față de clasa B0). În prezent, compania a primit o ofertă de reînnoire a poliței aferentă clasei B4, ceea ce indică faptul că autovehiculul nu a fost implicat în niciun accident rutier în ultimul an iar reducerea față de clasa B0 este de 18% , cuprinsă între 16.958,36 lei și 21.871,9 lei pentru 12 luni. Astfel, prima pentru B0 este între 20.680,92 lei (4.575 euro) și 26.673 lei (5.900 euro), ceea ce indică o creștere de peste 150% în numai un an”, spun oficialii transportatorilor rutieri.

Asociația spune că în ultimii ani RCA la camioane s-a majorat cu 300% și că nici o componentă a activității de transport rutier nu a crescut cu 300% astfel încât astfel de costuri să poată fi absorbite. ”Având în vedere creșterile de peste 300% ale primei RCA în sectorul transporturilor rutiere din ultimii ani, și faptul că nicio componentă a activității de transport rutier nu a crescut cu peste 300% - nici volumul, nici marja, nici profitul - nimic care să permită absorbirea unor astfel de costuri!!!”

UNTRR: Legea RCA este în interesul societăților de asigurări

UNTRR afirmă că ASF a ignorat 80% din propunerile UNTRR făcute pentru proiectul de lege al RCA. ”UNTRR respinge noul proiect de lege RCA deoarece nu conduce la o reducere a prețurilor pe segmentul RCA, fiind redactat doar în interesul companiilor de asigurări”, spune asociația.

UNTRR spune că a adresat încă din luna aprilie un set de întrebări pentru ASF la care n-a primit răspuns. Aceste întrebări sunt: 

-Conform comunicatului de presă transmis de ASF, cheltuielile de administrare pe segmentul RCA au scăzut cu un punct procentual, de la 39% în 2014, la 38% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu peste 300% ?

-Conform comunicatului de presă transmis de ASF, influența pe tariful de primă RCA din creșterea pe reasigurare pentru îndeplinirea condițiilor Solvency II este de maximum 1%. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300% ?

-Conform raportului întocmit de doamna deputat Andreea Paul, frecvența daunei a scăzut în ultimii ani cu 36%, de la 11% în 2010, la 7% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300%?

-Conform raportului Consiliului Concurenței, despăgubirea medie plătită pe RCA în anul 2014 față de 2013 a crescut cu 9%, din care, despăgubirea medie plătită pe RCA pentru vătămări corporale a crescut cu 7%, în timp ce despăgubirea medie plătită pe RCA pentru daune materiale a crescut cu 4%. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300%?

-Conform raportului Consiliului Concurenței, gradul de cuprindere în asigurarea RCA a vehiculelor comerciale a scăzut în ultimii 4 ani de la 59% la un alarmant 51%. Cum consideră ASF că va crește acest indicator în condițiile în care asigurătorii oferă prime de asigurare RCA insuportabile economic în tarifele de transport?

-Potrivit datelor din raportul ASF, în 2015 s-au încheiat 5.191.915 de contracte RCA, iar prima medie RCA a fost de 657 de lei. Din totalul acestor contracte, 5% au generat daune, iar dauna medie plătită a fost de 7.106 lei. Înseamnă că la fiecare 20 de contracte încheiate, pentru unul dintre acestea s-a plătit o daună, adică, în medie, s-au încasat 13.140 de lei și s-au achitat 7.106 lei. De ce diferența de 46% nu ajunge pentru gestionarea sistemului de asigurări?

-Conform raportului Consiliului Concurenței, asigurările RCA reprezintă 66% din asigurările auto. De ce au o pondere așa de mare în activitatea asigurătorilor dacă reprezintă un produs care aduce mari pierderi conform declarațiilor acestora?

-De ce ASF refuză să includă în noul proiect de lege RCA un sistem de calcul al tarifelor de primă RCA clar, pe bază de elemente de cost general acceptate de către asigurător, asigurat și ASF? Adoptarea unui astfel de sistem care să ofere transparența necesară ar afecta interesele ASF și ale asigurătorilor? Dacă nu, de ce nu este prevăzut în proiectul de lege?

-Conform noului proiect de lege RCA, penalitățile de întârziere pentru plata despăgubirii sunt de 0,09% pe zi de întârziere, față de 0,2% în prezent. De ce ASF dorește reducerea acestor penalități la jumătate dacă în 2015 au fost peste 11.500 de petiții din partea asiguraților împotriva companiilor de asigurări pentru neplata daunelor în termen?

-Conform noului proiect de lege RCA, un asigurat poate aștepta peste 100 de zile plata despăgubirii de la asigurător. De ce ASF dorește să protejeze asigurătorii impunând acest termen de plată, corelat cu reducerea penalităților de întârziere la plata despăgubirilor?

-Conform noului proiect de lege RCA, asiguratul este obligat să furnizeze date istorice asigurătorului iar asigurătorul poate modifica tariful de primă după încheierea poliței dacă asiguratul a omis să transmită o parte din aceste informații. De ce ASF dorește să pună în sarcina asiguratului o procedură care îl privește exclusiv pe asigurător și sistemul de raportare CEDAM?

-De ce ASF este bugetat din comisioane primite de la asigurători? Cum este asigurată imparțialitatea acestei instituții în condițiile în care odată cu creșterea nejustificată a primelor RCA crește atât bugetul ASF, cât și salariile angajaților?

”ASF nu a răspuns la aceste întrebări timp de opt luni, ceea ce demonstrează faptul că instituția a generat criza RCA, o întreține prin discuții interminabile și diversioniste numai în interesul asigurătorilor în dauna intereselor asiguraților. De ce nu își prezintă demisia conducerea ASF pentru a lasă locul unei echipe competente?”, spun oficialii UNTRR.