Sari la conținut

Reacția băncilor la proiectul privind afișarea comisioanelor pe ecranul bancomatelor

Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor vrea să oblige toate băncile să afişeze pe ecranele bancomatelor sumele exacte pe care le percep de la clienţi drept comisioane pentru diferite operaţiuni, ca retragerile de numerar sau verificarea soldului.

Ordinul reglementează obligația pe care o au prestatorii de servicii care efectuează operațiuni cu cardul de debit sau cu cardul de credit să informeze toți consumatorii asupra tuturor comisioanelor, dar în valoare fixă, valoare absolută. Cât costă efectiv, nu să îmi spună în procente, ci să îmi spună suma exactă care îl costa pe consumator în momentul în care efectuează operațiunea la bancomate”, spune Marius Dunca, preşedintele ANPC.

Băncile spun însă că schimbarea modului actual în care funcţionează bancomatele ar însemna costuri suplimentare.

Sunt multe cazuri particulare în care aceste costuri absolute vor fi foarte greu de afişat. Costul se va oglindi mai departe în preţ către clienţi”, spune Bogdan Preda, reprezentantul Consiliului Patronatelor Bancare.

Deocamdată, băncile se feresc să spună şi cât vor însemna, mai exact, aceste cheltuieli suplimentare.

Intuim cu siguranţă că va fi o creştere a costurilor şi, cel puţin teoretic, când toţi jucătorii dintr-o industrie vor suporta nişte costuri, acestea se numesc costuri sistemice, şi vor fi într-o măsură sau alta transferate la nivelul consumatorului”, afirmă Florin Dănescu, preşedintele executiv al Asociaţiei Române a Băncilor.

În prezent, aproape orice operaţiune la bancomat are un comision. Însă prea puţini români ştiu exact ce sume plătesc.

Știu că din suma care o scot mi se oprește o anumită sumă, atât. Nu spune niciodată, spune doar când ești dator suma pe care trebuie să o plătești”, spune clientul unei bănci.

Dacă retragem bani de la o altă bancă decât cea de la care avem cardul, atunci plătim un comision de jumătate de procent din suma scoasă, plus 2,5 lei. La unele bănci, chiar şi simpla verificare a soldului ne costă 2 lei.

În momentul de faţă, nicio bancă din cele aproape 40 prezente în România nu afişează pe ecranele bancomatelor informaţii detaliate despre comisioanele percepute. Doar bănci din SUA şi Australia arată astfel de informaţii.

Dacă proiectul este aprobat de autorităţi, băncile trebuie să-şi modifice softul bancomatelor astfel încât acestea să afişeze pe ecrane toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei. Informaţiile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit. De asemenea, Protecţia Consumatorilor vrea ca în cazul blocării sau reţinerii cardului în bancomat, să fie afişat termenul de recuperare al acestuia precum şi numărul de telefon la care clientul poate contacta banca.