Sari la conținut

Replică dură a ministrului Fondurilor Europene pentru comisarul Corina Crețu

Potrivit ministrului Ghinea, în luna mai 2016, implementarea programelor finanțate din Fondurile Europene Structurale și de Investiții alocate statelor membre în perioada 2014-2020 a înregistrat un nivel de absorbție de 1,7% .

Într-o informare a Comisiei se arăta că România avea la 31 mai o rată oficială a absorbției de 0,18%, în condițiile în care Bulgaria a avut 0,07%, Cipru 0,23%, Spania 1,87%, Ungaria 0%, Italia 0,39%, Polonia 0,87%. ”Din mai până azi au mai fost trimise aplicații de plată de către România (și celelalte state, desigur)”, spune ministrul.

După menționarea cifrelor, Cristian Ghinea devine critic. El o acuză pe Corina Crețu, comisar european că ”selectează preferențial cifre”. ”Mă aștept ca Facebook-ul doamnei Crețu să exprime îngrijorări similare și pentru celelalte țări din tabel”, afirmă el.

Ministrul mai afirmă că rata de absorbție 2014 – 2020 este un indicator nerelevant acum, la începutul exercițiului bugetar. Aceasta ”înainte de a fi desemnat sistemul de management în întreg și vedeți că sunt probleme cu desemnarea în multe țări”.

Nu lipsesc din mesajul ministrului nici reproșurile. ”Asta nu scuză faptul că Guvernul Ponta nu a mișcat pe subiect, România stă mai prost decât media europeană, dar recuperăm - Facebook-ul doamnei Crețu nu s-a îngrijorat pe subiect la timpul potrivit”, spune Ghinea.

Ministrul reamintește că ”am lansat ghiduri de 12 miliarde de euro în 97 de zile de când sunt ministru”. Totuși lansarea ghidurilor, menționată de ministru, este un pas necesar dar nu și suficient pentru absorbția de fonduri. Din acest punct de vedere Ministerul Transporturilor nu a reușit să definitiveze Master Planul de Transporturi. Potrivit ministrului în ceea ce privește absorbția pe fosta perioadă de programare, 2007 – 2013, au intrat în țară, sub acest guvern până acum două miliarde de euro și se estimează că vor intra în acest an 3,6 miliarde estimate.

Un articol Digi24 disponibil aici arăta că în un domeniu sensibil, cum ar fi cel al infrastructurii rutiere, Compania de Drumuri și Autostrăzi, subordonată Ministerului Transporturilor, nu a reușit să cheltuie, în primele șapte luni ale anului, decât aproximativ 100 de milioane de euro, sumă ce rezultă din compararea stadiului proioectelor la începutul acestui an și în luna iulie.  

Citește aici afirmațiile comisarului european Corina Crețu privind stadiul absorbției fondurilor UE în România.