Sari la conținut

Rețeta prin care Zara câștigă războiul cu rivalii

Ajutate de condiţiile mai bune din Uniunea Europeană, Zara, Pull and Bear, Bershka, Stradivarius și celelalte mărci ale grupului spaniol Inditex au vândut anul trecut haine în valoare de 18 miliarde de euro, în creștere cu 8% faţă 2013. Profitul grupului a ajuns la două miliarde și jumătate de euro, în creștere cu 5%.

Inditex a ajuns la aceste rezultate uriașe în patru decenii de evoluţie. Grupul a fost înfiinţat în 1975, ca o afacere de familie. Și a devenit cel mai mare vânzător mondial de haine după ce a aplicat așa-numită reţetă a „modei rapide”. Designerii Inditex urmăresc prezentările de modă și încearcă să plieze hainele Inditex pe tendinţele momentului. După design urmează un proces extrem de rapid de producţie. În doar două săptămâni o haină proaspăt desenată ajunge în magazin.

„În spatele Inditex este un model operaţional în continuare unic, diferit și greu de copiat. Este vorba de abilitatea lor de a avea haine la modă foarte repede”, spune consultantul Anita Balchandani.

Iar această strategie ajută fabricile de textile din România. Ca să își aprovizioneze magazinele Zara sau Pull and Bear în doar două săptămâni, cei de la Inditex nu își permit să producă toate hainele în fabricile foarte ieftine, dar foarte îndepărtate din Asia. Așa că lucrează foarte mult cu fabricile din Europa de Est, incusiv din România. În ţara noastră Inditex își produce un sfert din hainele pe care le vinde în Europa.

Însă supremaţia celor de la Zara este ameninţată de propriul model. Aflaţi pe locul al doilea în topul vânzărilor de haine, suedezii de la H&M au aplicat, la rândul lor, principiul modei rapide și au anunţat o creștere uriașă a încasărilor, de 15% în perioada decembrie - ianuarie.

Iar România devine unul dintre principalele câmpuri de bătălie între Inditex și H&M. La sfârșitul anului trecut, Inditex avea în România 98 de magazine, cele mai multe sub marca Zara. Anul acesta vor ajunge la aproape 110. Intraţi mult mai târziu în ţara noastră, cei de la H&M au deschis rapid aproape 40 de magazine și ar urma să își continue extinderea și anul acesta.

Cei doi giganţi ai modei încă nu au prezentat rezultatele financiare înregistrate în România anul trecut.