Sari la conținut

RETROSPECTIVĂ 2014| Asigurările au rămas fără bani 

În acest an au fost chiar manifestaţii de stradă împotriva companiilor de asigurări la care au participat atât clienţii poliţelor RCA, cât şi proprietarii de service-uri auto.

Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Service-urilor, declara la un astfel de miting:"Protestăm împotriva modului protecţionist în care ASF emite nişte norme. Am asistat anul acesta la creşteri de peste 250% a preţului RCA în rândul tinerilor, anul viitor se anunţă creşteri de încă 30%"

Dan Jivcu, proprietarul unui service auto, spunea:" Asiguratorul a blocat dosarul 90 de zile pentru cercetări. E o masină care stă în momentul de faţă de o lună jumătate la noi în service."

Cătălin Olaru, director service auto, confirmă problemele din sistem: "Am de recuperat suma de 120.000 de euro de la societăţile de asigurări care întârzie plăţile"

Scumpirea asigurărilor auto obligatorii, pe de o parte, şi întârzierea sau refuzul acordării de despăgubiri, pe de altă parte, sunt marile nemulţumiri ale clienţilor şi serviceurilor auto.

"O să ne uităm din ce în ce mai mult la plata pagubelor, dar banii sunt undeva pe circuit. Dar industria încă are probleme. are jucători improvizaţi, slabi, abuzivi. cine rezistă rezistă, cine nu rezistă, nu rezistă" argumentează Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF.

Aproape 10% dintre masinile care circula in Romania sunt implicate in accidente. Mai grav este ca unii asigurători întârzie sau chiar refuză despăgubirea acestor daune. Anul trecut, problemele societăţilor de asigurări pur şi simplu au explodat. Mai întâi, Dan Radu Ruşanu, fostul preşedinte al Autorităţii de Supraveghere a Asigurărilor a solicitat intrarea celei mai mari companii de pe piaţă în administrare specială. Potrivit autorităţilor, Astra a subestimat în mod voit daunele pe care putea să le plătească, astfel că rezervele pregătite în caz de dezastre naturale erau cu 100 milioane lei mai mici decât angajamentele de plată ale societăţii. Cu alte cuvinte, milioane de clienţi riscau să nu primească niciun ban deoarece Astra a oferit asigurări ieftine pentru a atrage cât mai mulţi clienţi, dar nu avea suficienţi bani pentru plăţi.

Proprietarul companiei Astra, omul de afaceri Dan Adamescu este în prezent în arest la domiciliu. Procurorii îl cercetează după ce ar fi încercat mituirea a doi judecători cu 20.000 de euro pentru ca aceştia să dispună soluţii favorabile în două dosare de insolvenţă pe care le aveau firmele lui.

Mădălin Roşu, reprezentant Uniunea Societăţilor de Asigurări, avertiza: "Probabil că mulţi oameni din asigurări vor trebui să îşi caute un alt loc de muncă".

Fostul şef al autorităţii de supraveghere, cel care a dezvăluit problemele companiei Astra, se află şi el în aceeaşi situaţie.Numele lui Dan Radu Ruşanu apare in dosarul in care a fost arestat patronul unei alte companii de asigurări - Carpatica Asig. Compania lui Ilie Cărăbulea era ţinută în viaţă, spun procurorii, de persoane cu funcţii de conducere în autoritatea de supraveghere, precum Laura Chiţoiu, soţia celui care era la acea vreme ministru al finanţelor, Daniel Chiţoiu. Astfel, pe masa Guvernului ar fi ajuns o ordonanţă de urgenţă cerută de Dan Radu Ruşanu care semăna cu o reglare de conturi în interiorul ASF. Prin intermediul ei a fost eliminat din instituţie Daniel Tudor, fostul preşedinte al Autorităţii, iar locul acestuia ar fi fost luat, spun procurorii DNA, de o persoană care proteja interesele grupului Carpatica. Dan Radu Ruşanu se consideră victimă într-un război politic : "Are legătură mai mult cu Astra decât cu ordonanţa pentru că aţi văzut şi dvs o declaraţie a preşedintelui Băsescu în care spune că de acţiunea nejustificată la ASTRA ar trebui să răspundă conducerea incompetentă a ASF ului."

Problemele de pe piaţa asigurărilor au continuat cu Euroins care respectă tiparul: are prea puţini bani pentru plata daunelor. Acţionarii sunt obligaţia să majoreze cu 50 de milioane de lei capitalul social al firmei. Mişu Negriţoiu, preşedinte Autoritatea de Supraveghere Financiară: "Noi ne aşteptăm ca această infuzie suplimentară de capital să meargă în primul rând pe plata pagubelor."

Şi pentru ca tabloul să fie complet, peste 40 de directori ai Omniasig sunt suspectaţi de implicare în falsificarea a aproximativ un milion de poliţe de asigurare, prejudiciul produs statului fiind de câteva milioane de lei. Poliţa acestor scandaluri de corupţie o vor plăti clienţii. Autoritatea de Supraveghere Financiară a cerut asiguratorilor să mărească preţul polţelor RCA, astfel încât acestea să acopere plata eventualelor despăgubiri.

Cornel Coca Constantinescu, prim-vicepreşedinte ASF:"Dacă mă întrebaţi dacă o să crească în viitor sau nu, o să vă spun că este posibil să crească. Dumneavoastră îmi spuneţi că clientul vrea să cumpere o asigurare la preţul cel mai mic. eu vă spun că nu s de acord cu dumneavoastră!"

Începând din acest an, o serie de reguli noi vor fi introduse de ASF, tot pentru a face ordine într-un domeniu care suferă de lipsa de credibilitate.

Dacă doriţi să vă vindeţi maşina la jumătatea anului, compania de asigurări trebuie să vă returneze în cel mult 10 zile jumătate din valoarea poliţei de asigurare.  O altă modificare îi vizează pe cei care au incidente mai grave.În cazul unei daune totale, compania de asigurări trebuie să vă despăgubească în funcţie de valoarea reală a maşinii, şi nu pe baza unei grile de uzură, aşa cum se întâmpla până acum. Până atunci, o parte dintre şoferi vor prefera să îşi plătească singuri o parte din reparaţie, ca să nu mai aştepte la nesfârşit banii de la firma de asigurare.

Valoarea despăgubirilor plătite în primele nouă luni din 2014 este de aproximativ 1,4 miliarde de lei, iar valoarea medie a unei poliţe RCA este de 515 lei pe an.