Sari la conținut

Roboții industriali și-au arătat limitele. Oamenii revin în fabricile auto

Ca să producă viitoarea generaţie a modelului E-Class, Mercedes va demonta mai mulţi roboţi de mari dimensiuni. În locul lor va instala unelte de mici dimensiuni mânuite de operatori umani. Compania şi-a dat seama că roboţii industriali nu ar fi putut să asambleze unele componente, cum ar fi sistemul care proiectează informaţii pe parbriz.

Cei de la Mercedes nu sunt singurii care îşi reduc automatizarea din fabrici. Şi rivalii de la Audi şi BMW au reînceput să le acorde o importanţă mai mare oamenilor din fabrici. Roboţii industriali lucrează mai repede şi mai mult decât angajaţii, dar nu reuşesc să facă faţă varietăţii, susţin resposabilii cu producţia de la Mercedes citaţi de Bloomberg.

Iar varietatea este foarte importantă în industria auto. Fiecare companie produce un număr mult mai mare de modele. De exemplu, BMW are acum în portofoliu 30 de modele. În 1990 avea doar nouă. Audi are 25, cu 20 mai multe decât în 1990, iar Mercedes a sărit în 25 de ani de la 11 modele la 35. În plus, rata de înlocuire a versiunilor a crescut rapid.

Fiecare model în parte vine cu dotări şi echipamente diferite, iar liniile de producţie automatizate nu reuşesc să fie adaptate din mers - necesită investiţii mari făcute la intervale scurte. Oamenii din fabrici reuşesc să facă distincţia între piese şi modele. Astfel, oamenii au ajuns mai puţin costisitori decâ maşinile

Constructorii premium şi cei de lux au o flexibilitate mai mare când vine vorba de personalul uman. Cum aceste companii au un volum mai mic al comenzilor şi îşi obţin profitul din valoarea adăugată, îşi permit să aibă un ritm mai lent al producţiei.

Toyota, Volkswagen sau Renault trebuie să lucreze rapid la un cost cât mai mic. Dar şi aceste companii sunt nevoite să producă o varietate tot mai mare de maşini ca să fie pe gustul unui număr cât mai mare de şoferi. Sunt nevoite să găsească astfel un echilibru între numărul roboţilor care se ocupă repede de operaţiunile repetitive şi numărul angajaţilor responsabili cu personalizarea maşinilor instalarea unor piese mai sensibile.

Găsirea acestui echilibru înseamnă că fabricile care au investit mult în automatizare până în prezent încep să facă din nou angajări, în vreme ce fabricile care depind de personalul uman încep să cumpere mai mulţi roboţi. Dacia este în această situaţie. O parte dintre posturile fabricii de la Mioveni vor fi desfiinţate în încercarea de a atinge un grad de automatizare de 20%.