Sari la conținut

Românii vor putea compara prețurile din supermarketuri pe internet

Monitorul preţurilor este un proiect gândit de Consiliul Concurenţei, astfel încât toţi clienţii să poată compara ofertele marilor retaileri, întrucât aceștia deţin 60% din piaţa alimentară. Proiectul-pilot va cuprinde iniţial doar magazinele din Capitală. Pe site vor fi trecute săptămânal preţurile unor produse de bază, având în vedere în multe dintre lanţuri preţurile diferă de la un magazin la altul, în funcţie de format şi de regiune. Deocamdată, unii comercianţi spun că acest proiect va fi destul de greu de pus în practică.

„Cum va şti consumatorul că eu vând într-un magazin calitatea a doua la roşii şi o compară cu calitatea întâi la alt magazin? Eu voi transmite doar preţul”, declară Daniel Cîrstea, directorul unui lanţ de supermarketuri.

Platforma Consiliului Concurenţei presupune şi muncă suplimentară pentru retaileri, mai ales că unii dintre ei afişează deja preţurile pe site-urile proprii, susţin aceştia.

Fiecare retailer trebuie să mai aibă una, două persoane în plus care să colecteze, să verifice date şi să le livreze, este un aspect destul de birocratic, dar utilitatea lui o lăsăm la decizia consumatorului.

Pentru clienţi, deocamdată nu e prea uşor. Pentru o diferenţă de câţiva lei la un coş de cumpărături, ei pierd timp în trafic şi consumă carburant. Facem un experiment şi plecăm din sectorul 5 cu o listă de cumpărături pe care am trecut produse de bază precum pâine, lapte şi ulei pentru a vedea ce înseamnă acum acest proiect pilot pentru o persoană care caută cele mai bune preţuri.

„Am făcut 30 de minute în condiţii normale de trafic. Autorităţile spun însă că scopul nu este să îi pună pe clienţi pe drumuri, ci să intensifice concurenţa între marile magazine astfel încât preţurile să scadă natural”, relatează Roxana Vântu, reporter Digi24 .

Astfel de proiecte pilot au mai fost folosite în Polonia şi Grecia. În ultimul caz, preţurile au scăzut cu 7 procente în prima jumătate de an de la implementare. La noi este a patra încercare a autorităţilor de a urmări preţurile din marile magazine. Proiectul va fi finanţat din fonduri europene şi de la bugetul de stat.