Sari la conținut

Secretul succesului Coca-Cola

Coca-Cola a fost produsă prima oară în 1886 de farmacistul John Pemberton în laboratorul său din Atlanta. Iniţial voia să o înregistreze ca medicament, dar a ajuns să o vândă ca băutură răcoritoare. Celebra marcă este deţinută acum de Coca-Cola Company, o multinațională împărţită în două divizii mari: divizia nord-americană și divizia internaţională, împărţită la rândul ei în mai multe subdivizii regionale. Toate aceste ramuri ale companiei înfiinţate în urmă cu aproape 130 de ani au ceva în comun: niciuna dintre ele nu produce cu adevărat Coca-Cola, ci doar siropul băuturii, pe care îl livrează apoi fabricilor de îmbuteliere. Câteva sunt controlate direct de Coca-Cola Company prin divizia Bottling Investments Group.

Însă marea majoritate a fabricilor sunt firme independente, complet separate de Coca-Cola Company. Cum ar fi Coca-Cola United în America de Nord, Coca-Cola Amatil în Australia și Asia sau Coca-Cola Hellenic, care funcţionează în mare parte în Europa, inclusv în România. Sunt însă și mulţi alţi îmbuteliatori mai mici de Coca-Cola.

În spatele mărcii funcţionează aproape 300 de companii, unele mari, altele de dimensiuni reduse. În total, Coca-Cola și celelalte băuturi ale grupului sunt produse în aproape 1.000 de fabrici în întreaga lume, multe dintre ele în franciză. Sunt obligate să respecte standardele cerute de Coca-Cola Company și să plătescă pentru folosirea mărcii, însă își acoperă singure toate costurile operaţionale și de distribuţie.

Este un sistem care a luat naștere în 1899, când doi avocaţi americani, Benjamin Thomas și Joseph Whitehead, au bătut la poarta Coca-Cola și au întrebat dacă pot produce băutura pe cont propriu. Iar șeful companiei de atunci a fost de acord și a început să livreze siropul pe care cei doi avocaţi antreprenori îl amestecau cu apă minerală.

Este modul de organizare care a ajutat Coca-Cola să se extindă la nivel internaţional. Companiei i-a fost mult mai ușor să furnizeze sirop decât să distribuie la nivel mondial sucurile deja preparate sau să investească direct în fabrici în afara Statelor Unite.

Este un sistem eficient care și-a atins însă limitele în anii de criză, când Coca-Cola a început să aibă probleme cu vânzările.

În primul trimestru al acestui an, încasările Coca-Cola Company au crescut pentru prima oară după 2012.

Vânzările Coca-Cola în România

În România, vânzările Coca-Cola Hellenic au scăzut cu 6% ca volum anul trecut, când au intrat sub 140 de milioane de navete în țară. În 2013, scăderea a fost și mai mare, de 9%.

Iniţial, Coca-Cola Hellenic a dat vina pe puterea de cumpărare în scădere a cumpărătorilor români. Acum, compania de îmbuteliere vorbește de o concurenţă mare pe piaţă băuturilor răcoritoare. S-ar putea să fie însă și o schimbare a comportamentului de consum. O dovadă ar putea fi faptul că, în vreme ce băuturile carbogazoase dulci au avut vânzări în scădere, sucul de fructe Cappy produs de companie a avut vânzări în creștere.

Citiți și: 

Red Bull, mai valoroasă decât Pepsi