Sari la conținut

Sondaj. Jumătate dintre românii care au depozite, credite, acțiuni sau obligațiuni nu cunosc bine aceste produse

Concluzia figurează într-un sondaj realizat de GfK România și a fost prezentat luni de către președintele Asociației Române a Băncilor, Sergiu Oprescu, potrivit Agerpres.ro.

"Potrivit cercetării de piață "Educație financiară" realizată de GfK România, în luna mai 2016, deținerea, intenția, dar și cunoașterea produselor financiare au crescut în ultimii cinci ani. (...) Deși dețin produse precum depozit la termen sau cont de economii, credit, contribuție la pensia obligatorie administrată privat sau investiții în acțiuni, obligațiuni, fonduri de investiții, mai puțin de jumătate dintre ei cunosc la un nivel ridicat aceste produse", a explicat Oprescu în cadrul evenimentului "Summer Banking Academy" organizat de Institutul Bancar Român.

Mai mult, aproximativ o treime dintre cei care utilizează mobile banking, internet banking și cardul de debit declară că nu prea cunosc aceste produse, deși susțin că le sunt cele mai familiare.

Care sunt cele mai cunoscute produse

Conform sondajului, produsele financiare cele mai utilizate și cunoscute la nivel național sunt cardurile de debit, asigurările de bunuri, contul curent, iar cele mai dorite sunt asigurările de bunuri și de viață, accident sau sănătate. În acest context, președintele ARB a menționat că interesul pentru produsele bancare a crescut în 2016, având în vedere că doar 30% din respondenți spun că nu caută deloc să se informeze despre produsele bancare (comparativ cu 42% în 2011).

"În același timp, a crescut numărul celor care vor să se mențină în permanență informați despre aceste subiecte (25% comparativ cu 20% în 2011). Cunoașterea termenilor financiari legați de produsele de finanțare a rămas relativ constantă, comparativ cu 2011. Pe de altă parte, cunoașterea ordinelor de plată a crescut, probabil pe baza creșterii utilizării Internet bankingului. A crescut ușor și cunoașterea pentru termeni precum perioada de grație, depozit la termen și scoring", a mai spus Oprescu.

Cine trebuie să facă educația financiară

În ceea ce privește reponsabilitatea instituțiilor în legătură cu educarea populației în domeniul financiar, percepția potrivit căreia școala, în special la nivel de liceu și facultate, este considerată instituția cea mai responsabilă de educare, a crescut de la 53% în 2011 la 79% în 2016.

"Datele sondajului subliniază faptul că avem o mare nevoie de educație financiară", a încheiat Sergiu Oprescu. Cercetarea GfK a fost realizată pe un eșantion de 1.022 de persoane, interviurile fiind realizate telefonic în perioada 25 aprilie — 3 mai 2016.