Sari la conținut
News Alert

TAROM renunță definitiv la avioanele cu elice

Guvernul a adoptat, miercuri, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru 2016 al transportatorul aerian de stat TAROM, care prevede că societatea va înregistra pierderi pentru al nouălea an la rând, de 6,8 milioane lei, în ciuda creşterii veniturilor cu 8,9%, până la 1,53 miliarde lei (340 milioane euro), potrivit News.ro.

La capitolul dotare,compania își propune prin bugetul adoptat miercuri”înlocuirea în operare a aeronavelor A310 (...) scoaterea din exploatare comercială și valorificarea aeronavelor A310 (Airbus – n.red.)”. Totodată compania va evalua înlocuirea aeronavelor ATR 42/72 cu aeronave JET de capacitate apropiată cu ATR.

Într-o primă formă propusă de conducerea companiei, bugetul de venituri şi cheltuieli pe acest an al TAROM a fost respins de guvern la începutul lunii martie. Executivul a cerut atunci managementului privat al companiei o strategie de revitalizare pe termen mediu şi lung.

Ulterior, Christian Heinzmann a fost demis de la conducerea TAROM de către Ministerul Transporturilor, unul dintre principalele reproşuri la adresa fostului manager fiind pierderile înregistrate în 2015. În prezent, Tarom are un director general interimar, fiind derulat un proces de selecţie a unei noi conduceri profesioniste. 

Pierderile planificate pentru 2015, depășite cu mult

Bugetul TAROM pe 2015 a prevăzut pierderi de 8,2 milioane lei, dar compania a încheiat anul cu un minus de 41,3 milioane lei. Însă Ministerul Transporturilor a venit în Guvern cu un buget pe 2016, arobat în cele din urmă de către Executiv, care prevede continuarea pierderilor la transportatorul de stat. TAROM a înregistrat ultima dată. Astfel, penru 2016, TAROM se aşteaptă la creşterea veniturilor din exploatare cu 12,6%, pe fondul lansării unor noi curse de către companie. 

Deşi compania se află în al nouălea an consecutiv de pierderi, cheltuielile cu personalul sunt estimate la 215,2 milioane lei, cu 7,9% mai mari decât cele de anul trecut. Compania are în jur de 2.000 de angajaţi. În urma creşterii fondului de salarii, câştigul mediu brut lunar ( a nu se confunda cu venitul net) va ajunge anul acesta la 5.742 lei în cadrul companiei, cu 3,8% peste nivelul de anul trecut. ”În 2016, TAROM are în vedere deschiderea a două noi curse/destinaţii noi către Hamburg şi Alicante, creşterea numărului de ore de zbor cu 6,17% şi a numărului de pasageri cu 6,08% comparativ cu programul operat în 2015”, se arată în comunicat.

Compania a intrat recent în competiţie cu operatorii aerieni low-cost şi a anunţat curse regulate pe perioada acestei veri, doar cu clasa economic, fără business class, între Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi oraşul spaniol Alicante, a patra destinaţia din Spania după Madrid, Barcelona şi Valencia, cu preţuri care pornesc de la 149 de euro.

Tarom se află într-o competiţie tot mai dură cu operatorii aerieni low-cost, care au anunţat curse la preţuri mici pe rute interne, pe care TAROM a avut monopol în ultimii ani.

Wizz Air şi Blue Air au anunţat în acest an curse pe ruta Bucureşti-Cluj-Napoca, cu cel mai mare trafic din România, cu preţuri şi de 20 de euro, iar Ryanair a scos la vânzare bilete pe ruta Bucureşti-Timişoara cu preţuri care încep de la 8 euro.