Alunecările de pe Sibiu Orăștie, studiu de caz la Uniunea Geofizicienilor Americani

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
ZlGx2nhV

Gafa Companiei de Autostrăzi, respectiv refuzul acesteia de a construi un tunel în locul actualului canion pe autostrada Sibiu Orăștie, a ajuns subiect de studiu pentru inginerii geofizicieni din alte țări. Dave Petley, cadru universitar britanic, pro-rector pentru cercetare al Universității din Sheffield, a dedicat un articol alunecărilor de pe autostrada Sibiu Orăștie pe situl de internet al Uniunii Geofizicienilor Americani (UGA).

ZlGx2nhV

Dave Petley, universitar specializat în alunecări de teren, numește cazul lotului 3 din autostrada Sibiu Orăștie ”o problemă interesantă”. Articolul scris de el apare la secțiunea ”alunecări de teren” pe situl UGA. Intervenția sa este însoțită de fotografii și înregistrări video și conține două concluzii : alunecările sunt recente, ceea ce înseamnă că fenomenul continuă, iar zona nu este monitorizată corespunzător.

”Este imposibil de prognozat un comportament fără o investigație detaliată atât a sitului, cât și a materialelor. Presupun că acest lucru este în curs de desfășurare. Este puțin surprinzător să nu vedem un semn de monitorizare pe pantă, dar poate că am ratat asta”, spune profesorul britanic. Prezența alunecărilor la piciorul pantei ”merită anchetă detaliată și de observare”, spune el.

Petley a comparat o serie de videoclipuri, din iunie 2016, februarie 2016 și decembrie 2017. ”Acest lucru pare să arate că panta este în curs de deformare substanțială (...) se pare că au existat mișcări considerabile recente”, afirmă el.

Mihai Crăciun, de la Asociația Construim România (ASCORO), spune că aceste concluzii contrazic punctul de vedere oficial, comunicat de CNAIR. ”În cadrul corespondenței pe care am purtat-o cu domnul profesor Dave Petley, dânsul ne-a spus: "Pentru a putea evalua corespunzător starea versanților mă aștept la: testarea geotehnică detaliată a materialului din deal folosind probe neperturbate, monitorizarea versanților, o expertiză extinsă a zonei (inclusiv un studiu al hărții și forajelor geotehnice), analiza stabilității și modelarea comportamentului”, spune Crăciun.

Reparațiile celui mai problematic lot de autostradă din România vor fi suportate de români. Lucrările la lotul 3 Sălişte-Cunţa, din autostrada Sibiu-Orăștie, se ridică la peste 180 de milioane de lei, iar garanția depuse de firma constructoare acoperă doar jumătate din această sumă. Suma este uriașă, respectiv o treime din cea prevăzută în contract pentru întreaga autostradă, respectiv 604 milioane lei.

Banii sunt necesari pentru reparații și pentru terminarea spațiilor de servicii și a versanților, lucrări nefinalizate de fostul executant.

Problema este că CNAIR va fi nevoită să ia bani din bugetul de stat, pentru că scrisorile de garanție depuse de Impregilo au valoarea de doar 90 de milioane de lei. Oricum, sumele s-au diminuat după ce tot din acești bani Compania a plătit și refacerea părții demolate. Așadar, autostrada construită pe bani europeni va înghiți, până la urmă, tot banii românilor.

Compania de Drumuri a refuzat tunelul salvator

Studiu inițial de fezabilitate a recomandat realizarea unui tunel în zona Bucium. În 2011 compania italiană Impregilo a solicitat Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) înlocuirea tunelului cu un debleu. Compania a acceptat iar Impregilo a început să taie dealul, progresiv pentru a realiza în lateral o pantă din ce în ce mai mică. S-a ajuns la punctul al care Impregilo săpase deja 3 milioane metri cubi de pământ însă era evident că tot soluția tunel este cea optimă. Deoarece însă compania italiană cerea pentru aceasta un 10% în plus la preț, dorind să fie plătită și pentru ce săpase până la acel moment, CNADNR a refuzat modificarea. Impregilo a continuat săpăturile și a mai adăugat 2 milioane de metri cubi săpați celor 3 milioane deja excavați. Bâlbâielile CNADNR și ale constructorului au fost dovada, în ultimă instanţă, a unei lipse de viziune a companiei. Nici măcar nu se ştie dacă nu cumva vom asista la o escaladă viitoare a costurilor cu reparaţia autostrăzii. Singura soluție este închiderea autostrăzii până când o expertiză, urmată de consolidări, vor recomanda ca sigură zona, spune Mihai Crăciun. 

Autostrada face și obiectul cercetărilor procurorilor DNA. În pofida anilor trecuți de la deschiderea dosarelor, DNA nu pare a se grăbi cu identificarea vinovaților și cu tragerea acestora la răspundere.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri