Sari la conținut
News Alert

Când se dă startul la programul Rabla

Programele „Rabla'' și „Rabla Plus'' vor începe în jurul datei de 10 mai, imediat după ce se vor încheia perioadele de dezbateri publice și sesiunea de validare a producătorilor, a anunțat, ministrul Mediului. 

RABLA SI PRIMA MASINA AGERPRES

Foto: Agerpres

„Îi anunț pe toți românii care au mașină mai veche de 10 ani că, probabil în jurul datei de 10 mai, vor putea să acceseze programele 'Rabla' și 'Rabla Plus'. În momentul în care dezbaterea publică este gata, pe data de 24 aprilie, să fim gata și cu Ghidul, și cu procedura întocmai. Am reușit și chiar ne-am dorit să lansăm deodată ambele programe, atât 'Rabla', cât și 'Rabla Plus', undeva în jurul datei de 10 mai, pentru că de data aceasta cetățenii sau persoanele juridice care doresc să-și achiziționeze o mașină electrică beneficiază de o primă de 10.000 de euro și au posibilitatea să beneficieze și de cei 6.500 de lei care înseamnă prima de casare'', a spus Gavrilescu la Antena 3, citată de Agerpres.

Bugetul pentru programul Rabla este de 180 de milioane de lei în acest an, iar prima de casare este 6.500 de lei, a precizat ministrul. 

De asemenea, Grațiela Gavrilescu a adăugat că anul acesta va demara un program destinat mașinilor electrice, iar orașul-pilot care ar urma să beneficieze de o astfel de rețea va fi Bucureștiul.

„Programul 'Rabla Plus' este, într-adevăr, puțin diferit în ceea ce privește Ghidul de finanțare, ținând cont că suma este, din câte cunosc, aproape cea mai mare din Europa pentru motoarele electrice. Dorim să scăpăm de poluarea din marile orașe și cât de mulți români să poată să acceseze acest program. În paralel, Ministerul Mediului finanțează tot prin programul de la Administrația Fondului de Mediu și rețelele prin care putem să ne alimentăm. Cred că orașul pilot care o să beneficieze de o astfel de rețea va fi chiar Capitala, pentru că în felul acesta dăm și un exemplu. Avem o Capitală minunată, dar care trebuie să scape de poluare și lucrul acesta este extrem de important'', a subliniat șeful de la Mediu.

Pentru programul Rabla din acest an, valoarea primei de casare va fi de 6.500 de lei și, în plus, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare, plecând de la 130 g/CO2/km în anul 2017, până la o valoare de maxim 95 g/CO2/km în anul 2019, conform hidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului,

Noutatea programului este că, începând din 2017, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare. Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 de lei și se va acorda în funcție de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziționat, în regim de funcționare mixt, după cum urmează: în anul 2017, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km; în anul 2018, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km; în anul 2019 pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 110 g CO2/km.

Potrivit documentului, la prima de casare de bază se poate adăuga, în 2017, un ecobonus de 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcționare mixt. Pentru anul 2018, valoarea ecobonusului este similară, însă numai pentru cazul în care este cumpărată o mașină nouă echipată cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km în regim de funcționare mixt. Nu în ultimul rând, la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km în regim de funcționare mixt, se va acorda, în 2019, un ecobonus în cuantum tot de 1.500 de lei.

Pe de altă parte, Ghidul de finanțare destinat programului multianual 2017 — 2019, dedicat promovării vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, postat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Mediului, prevede că, în acest an, valoarea ecotichetului acordat celor care vor să-și achiziționeze un autovehicul nou 100% electric va fi, în acest an, de 45.000 de lei, în timp ce pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km, se va acorda un voucher de 20.000 de lei.

Solicitantul beneficiază de un singur ecotichet la achiziționarea unui autovehicul nou 100% electric sau a unui autovehicul nou electric hibrid (autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară), sub rezerva îndeplinirii condițiilor și respectării unor termene prevăzute în Ghidul de finanțare. În același timp, solicitantul poate achiziționa mai multe autovehicule noi integral electrice sau autovehicule noi electrice hibride, beneficiind astfel, în mod corespunzător, de mai multe ecotichete.

Ecotichetul se scade din prețul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului achiziționat, diferența fiind asigurată de către solicitant din surse financiare proprii și/sau surse financiare complementare: credite bancare sau finanțare în baza unui contract de leasing financiar.