Sari la conținut

Cât câștigă șoferul de TIR Emilian, subiect la BBC

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) spune că este dezamăgită de investigația derulată de BBC – ”Șoferii Ikea trăiesc luni de zile în camioane” – material ce prezintă fapte și declarații împotriva șoferilor și industriei de transport rutier din Estul Europei.

TIR Emil

Principalele nemulțumiri ale patronilor români de firme de transport rutier privesc faptul că BBC nu a cerut nicio altă opinie din industria transporturilor, ”așa cum etica profesională o cere” și că ”opiniile neverificate dintr-o “poveste a unui șofer Emilian” publicate de un trust media important, așa cum este BBC, afectează imaginea șoferilor români corecți și a firmelor de transport corecte din România ce își desfășoară activitatea în deplină concordanță cu legislația Uniunii Europene”.

UNTRR spune că șoferul Emilian este angajat al unei firme din Slovacia și nu un șofer român, așa cum menționează BBC, pentru că el nu lucrează pentru o companie românească de transport rutier. Firma din Slovacia a precizat UNTRR că venitul net lunar al lui ”Emilian” este de 2.150 de euro sau mai mult, în funcție de bonusurile lunare, fiind compus din salariu, bonusuri și diurnă. În articolul menționat șoferul Emilian afirma că ar câștiga doar 477 euro, de cinci ori mai puțin decât un șofer danez.

Meseria de șoferi profesionist, atractivă

UNTRR spune că ”a fi șofer profesionist de transport internațional este un job bine plătit și atractiv”. Șoferii angajați la firmele de transport din România ce efectuează curse în UE câștigă lunar 1.700-2.000 Euro, peste nivelul veniturilor a 98% din forța de muncă din țară, spune UNTRR.

Salariul minim din România are un ritm de creștere foarte rapid (18% în 2016) și, în plus, șoferii români care operează în UE sunt, de asemenea, plătiți cu o diurnă conform legislației românești, care urmărește să compenseze costul sporit al vieții atunci când se află în străinătate.

Patru luni prizonier la bord

Cât privește afirmațiile șoferului intervievat de BBC că a fost nevoit să stea patru luni la bordul camionului, unde s-a spălat, a gătit și a dormit, UNTRR afirmă că duratele de condus și odihnă sunt reglementate strict prin legislația națională și europeană. Respectarea acestor timpi poate fi verificată, pentru ultimele 28 de zile, de instrumente instalate la bordul camioanelor numite tahografe. ”În consecință, observațiile făcute în investigația BBC privind „pericolele“ pentru siguranța rutieră nu sunt corecte, în condițiile în care șoferul respectă legislația UE în vigoare.

UNTRR mai afirmă că conducătorilor auto le este permis să-și efectueze timpul de odihnă zilnic și săptămânal în cabină (...) ”având în vedere că facilitățile oferite de camioanele moderne asigură condiții optime pentru o odihnă”.

Problema petrecerii timpului săptămânal de odihnă, în cabina camionului sau la un hotel, a născut dispute între patronatele transportatorilor din vestul Europei și cele din țările estice. Primii au acuzat patronii din Estul Europei de dumping social și concurență neloială. Ceilalți au acuzta transportatorii din vest de încălcarea regulilor privind libera concurență și accesul pe piață.

Țări precum Franța au introdus interpretări proprii directivelor UE, conform cărora șoferii trebuie să petreacă timpul de odihnă săptămâna la un hotel, nu în cabină. ”Unele state membre au introdus interpretări naționale ale reglementărilor UE, care interzic șoferilor să-și efectueze odihna săptămânală normală de 45 de ore în camion. Aceste norme naționale sunt protecționiste, deoarece ele vizează în principal șoferii străini, având în vedere că, în mod evident, șoferii acelor țări și-ar putea efectua odihna săptămânală la domiciliu”, spun transportatorii români.

Precizările au fost făcute după ce un şofer originar din România a ajuns personaj reprezentativ într-un reportaj BBC despre salariile mici ale camionagiilor din estul Europei. Reporterii britanici au spus că şoferii care duc marfă în Occident au ajuns să trăiască în maşină şi să-şi pregătească mâncarea pe marginea drumului: leafa este mult mai mică decât a colegilor din Vest şi nu le permite să îşi plătească hrana şi cazarea.

Vezi aici reportajul BBC făcut despre viața șoferului Emilian