Sari la conținut

Ce revendicări au greviștii ROMATSA

Sindicatul ROMATSA care a anunțat o grevă generală pentru data de 30 mai are o listă cu 50 de revendicări, majoritatea nesoluționate în discuțiile cu managementul regiei de dirijare a traficului. Revendicările nu privesc direct salariile sindicaliștilor, probabil cele mai mari din România, dar au impact direct asupra cheltuielilor regiei.

Prima revendicare trecută de sindicaliști pe listă privește situația regiei care ar fi înregistrat pierderi ale veniturilor de 600 de milioane de lei, însumat în ultimii ani ca urmare a prognozelor de trafic proaste făcute de șefii regiei. Sindicaliștii menționează un număr al unităților de servicii estimat de regie cu 61% mai mic decât cel al Eurocontrol. Este vorba de pierderi de rută, neîncasări, și taote acestea în condițiile în care conducerea ROMATSA le-a spus sindicaliștilor că prevederile Contractului Colectiv de Muncă sunt ”extrem de darnice”.

”Este evident că la construcția și negocierea unui plan de asemenea dimensiuni (aproximativ 850 de milioane de euro / 1 miliard de dolari), era nevoie de o gȃndire clară și de o susținere strategică și nu doar de o abordare de tip funcționăresc, aritmetică și financiar – contabilă”, spun sindicaliștii.

Foto: Sindicaliștii acuză managementul ROMATSA de erori de prognoză și de pierderi masive de venituri

Ei cer conducerii ca personalul care își pierde autorizaţia/licenţa din motive neimputabile acestuia să beneficieze de posturi corespunzătoare pregătirii și experienței ȋn funcție de necesitățile regiei. Ei ar trebui să beneficieze de un spor permanent de compensare care reprezintă diferența dintre salariul de bază din momentul pierderii licenței și salariul de bază aferent grilei de salarizare ca personal PAD. ”Sporul de compensare reprezintă un drept cu caracter permanent ce va fi inclus în Actul Adițional la CIM și va fi luat în calcul cumulat cu salariul de bază la acordarea stimulentului”, spun sindicaliștii.

Ei cer conducerii să majoreze cheltuielile cu salariile cu șapte milioane lei, sumă care a dispărut anterior din bugetul cu această destinație al regiei. Sindicaliștii cer suplimentarea fondurilor destinate noilor angajări, astfel încât salariile personalului existent să nu fie afectate de cheltuielile cu noii salariați. Sindicaliștii susțin că numărul angajaților ROMATSA este mic față de necesar. ”Asigurarea imediată a numărului de personal operativ autorizat necesar, în toate locațiile ROMATSA, în conformitate cu legislația internă și internațională, astfel încât să poată fi asigurată funcționarea în siguranță a serviciilor de trafic aerian, cu respectarea timpilor de odihnă și liber prevăzute de reglementările în vigoare”, este altă solicitare.

Personalul, în special cel nou, trebuie supravegheat de un număr corespunzător de examinatori/supervizori, după cum și recomandă misiunile de audit făcute la sediul regiei. Orele suplimentare trebuie recuperate în cel mult 60 de zile, iar dacă acest lucru nu este posibil atunci trebuie aplicat un spor de 100% la plata orelor.

Sindicaliștii cer eliminarea sporurilor de conducere și înlocuirea acestora cu indici in grila de salarizare. Eliminarea lucrului în program flexibil este altă solicitare a sindicaliștilor căci această posibilitate este la originea unor abuzuri în regie, spun ei.

Sindicatul mai cere și reducerea vîrstei de pensionare pentru personalul tehnic aeronautic nenavigant. Sindicaliștii afirmă că unii angajați sunt favorizați de conducere prin acordarea unor sporuri de management de proiect, fapt pentru care ei cer eliminarea acestor sporuri.

Negocierile sindicatului cu conducerea regiei Romatsa, care are monopolul dirijării traficului aerian din România, au eşuat luni, iar angajaţii vor intra marţi în grevă la ora 9.00,au declarat reprezentanţii Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), la ieşirea de la negocierile de la Ministerul Transporturilor. Angajaţii vor asigura, conform legii, cel puţin 30% din traficul aerian. Totuşi, reprezentanţii sindicatului au precizat că "există şanse rezonabile" ca greva să fie suspendată marţi, după declanşare.

Pe perioada grevei, angajaţii vor asigura 30% din trafic, însă nu este posibil să fie anunţate în prezent exact cursele care vor fi anulate sau întârziate, deoarece decizia va fi luată de către Eurocontrol, au precizat sindicaliştii.