Sari la conținut

Autostradă cu ghinion. Contract la un pas de reziliere

Autostrada Suplacu de Barcău - Borş nu va fi gata vara viitoare, aşa cum era stipulat în contract. Constructorul cere rezilierea contractului începând cu 18 noiembrie.

Tronsonul Suplacu de Barcău-Borș este capătul dinspre graniţa cu Ungaria al autostrăzii Transilvania. Constructorul iniţial, compania americană Bechtel, a lăsat lucrările terminate doar pe jumătate. În primăvara anului trecut, Compania Naţională de Drumuri a semnat contractul cu un nou constuctor, un consorţiu condus de compania spaniolă Corsan. Acum însă, spaniolii cer rezilierea înţelegerii. Acest pas este făcut după ce Compania Naţională de Drumuri a avut de gând, la rândul ei, să rupă contractul pe motiv că lucrările au bătut până acum pasul pe loc.

Dacă acest contract va fi reziliat, tronsonul va fi scos din nou la licitaţie până la sfârşitul anului, urmând să fie desemnat un nou constructor până în mai 2017.

Tronsonul de 60 de kilometri, ce face parte din Autostrada Transilvania, ar fi trebuit să fie gata la mijlocul anului viitor.

Iniţial la această porţine de şosea de mare viteză au lucrat americanii de la Bechtel. Până la plecarea lor din România realizaseră 50% din lucrare. Spaniolii de la Corsan-Corviam ar fi trebuit să termine lucrarea pentru 701 milioane de lei.

Cătălin Homor, directorul general al CNAIR: „La un moment dat au dat semne că pot continua contractul şi ăsta a fost motivul pentru care nu am reziliat la vremea respectivă. Am fost de foarte multe ori pe şantier, am pus presiune pe ei să aducă utilaje, să facă, să lucreze. Văzând că nu se întâmplă chestiunea asta, i-am aplicat penalităţi 75 de milioane de lei. Probabil că şi-a făcut o evaluare internă legată de situaţie şi a concluziat şi el, probabil, că nu poate duce la bun sfârşit acest contract şi atunci a transmis la companie o adresă prin care îşi exprimă dorinţa de reziliere. Stadiul pe acest contract nu e departe de zero. S-au făcut lucrări dar foarte, foarte puţine.”

A fost încă de la început un contract cu probleme. Constructorul nu s-a mobilizat imediat ce a fost dat ordinul de începere a lucrărilor, astfel că de mai multe ori a fost luată în calcul varianta rezilierii. Este un contract foarte bănos, menit să continue lucrările - lăsate la jumătate de americanii de la Bechtel - la acest tronson de 60 de km ce face parte din Autostrada Transilvania.

Constructorul a fost sancționat de Compania de Drumuri pentru întârzieri, sancțiunile ridicându-se la 75 de milioane de lei.

Constructorul a notificat acum Compania de Drumuri că vrea să pună punct acestui contract începând cu 18 noiembrie. Cei de la Compania de Drumuri spun că nu prea este justificată această solicitare, însă opțiunea rezilierii contractului devine din ce în ce mai probabilă.

Contractul a fost semnat în primăvara anului 2015. Încă de la început au apărut dispute între constructorul spaniol și firma românească de proiectare. După încheierea disputei, au apărut alte nemulțumiri ale spaniolilor. Ei au reclamat că nu au încasat avans de la statul român. O cotă de 70% a fost plătită în vara acestui an însă lucrările nu au demarat în plin. În mai multe rânduri miniștrii români sau șefi ai companiei de drumuri au amenințat spaniolii cu rezilierea contractului.

Surse din cadrul proiectului au informat că asocierea a primit un avans de aproximativ 70 milioane lei care statul va putea să îl rețină din scrisoarea de garanție. 

Închiderea lucrărilor nu este însă atât de simplă. Sectorul de autostradă a fost părăsit după rezilierea contractului cu firma Bechtel, iar ploile, ninsorile, chiar și hoții materialelor de construcție, au cauzat distrugerea lucrărilor, aduse undeva la jumătate de americani. Neprotejate, armăturile de oțel au ruginit, iarba a crescut pe amplasamentul autostrăzii, iar piatra de construcție a fost contaminată cu noroi, vegetație, etc. 

Firma Corsan, parte a grupului spaniol Isolux, nu se găsește într-o stare financiară prea bună. În luna august 2016, Isolux Corsan a cerut protecție prin insolvență la un tribunal din New York. Proceduri de restructurare a debitelor au fost urmate și la Madrid și Olanda. Isolux Corsan a  cerut unui tribunal din Amsterdam să suspende plata unor bilete la ordin emise de subsidiara olandeză și să aprobe o înțelegere de refinanțare între creditori și filiala spaniolă care garanta biletele.