Sari la conținut

Culoarul turistic Rucăr Bran a ajuns coșmar pentru zeci de mii de șoferi

Dacă parcurgerea DN 1 Comarnic - Predeal durează ore bune, nici cealaltă variantă la îndemâna automobiliștilor, respectiv DN 73, Pitești - Câmpulung - Dâmbovicioara – Fundata – Moieciu – Bran - Brașov nu arată mai bine. Gropile au ajuns pericole pentru roțile automobilelor.

Zeci de capace sparte, îndoite, presărate de o parte și de alta a DN 73, în zona localității Bran, grăiesc despre suferința miilor de șoferi care parcurg drumul plin de gropi, cratere, băltoci și șleauri.

Din cauza gropilor din asfalt, pe marginea şoselei care leagă Braşovul de localitatea Moeciu sunt zeci de capace de roţi pierdute de şoferii care au trecut pe acolo. Compania de drumuri promite că asfaltul va fi reparat în această primăvară, atunci când vremea o va permite. De fapt, o peticeală.

Există însă un secret despre care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu vorbește. Acum trei ani a semnat un contract în valoare de nu mai puțin de 275 milioane lei pentru reparația capitală a drumului și după trei ani lucrările stau blocate undeva la un sfert.

Reporterii Digi24 au numărat nu mai puțin de cinci capace de roți pe o porţiune de doar 10 metri la marginea DN 73. Din cauza gropilor foarte adânci din asfalt, puţin vizibile mai ales pe timpul nopţii, şoferii îşi strică maşinile. Drumul 73 pleacă de la Pitești, ajunge la Câmpulung, unde începe să urce spre Fundata, localitatea din România aflată la cea mai mare înălțime România. Apoi șoseaua continuă șerpuit spre Moieciu, Bran, Râșnov, Brașov.

Între Braşov şi Moeciu, DN73 este plin de gropi. Nu de puţine ori, capcanele din asflat i-au trimis pe şoferi cu maşinile în service. "Dezastru şi păcat de oraşul ăsta şi de locurile astea frumoase pe care le avem. Când vine un turist şi vede ce drum avem şi cum îl zgâlţâie până ajunge la destinaţie, cred că blesteamă toată zilele”, spune un șofer. Vrei să vezi castelul Bran, trebuie să plătești un preț, chiar dacă acesta se măsoară în componente auto. La Bran, localitate turistică ce găzduiește castelul lui Dracula, turiștii nu au la dispoziție nici măcar trotuar. Ei circulă pe carosabil pe lângă mașinile care îi împroașcă cu apă sau care îi prăfuie, după anotimp.

”Ultima dată am avut-o în service... vreo 5.000 şi ceva de lei, planetare... E scoasă chiar săptămâna trecută, joi din service", spune alt șofer. Aceștia dacă îşi strică maşinile pe drumurile naţionale pot să dea în judecată Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere, însă trebuie să se înarmeze cu răbdare.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu a răspuns la solicitarea Digi24 referitoare la numărul şoferilor care au cerut despăgubiri în instanţă după ce şi-au stricat maşinile pe DN73.

Compania a început reparaţiile pe acest drum, dar momentan asfaltul a fost turnat doar pe aproape doi kilometri, din cei peste 30 dintre Braşov şi Bran. Lucrările au fost oprite din cauza vremii, dar vor fi reluate curând, au spus reprezentanţii companiei, la solicitarea Digi24.

"În perioada imediat următoare, în funcţie de condiţiile meteorologice, pe sectoare de lungime redusă vor fi realizate lucrări de remediere. (...) În prezent se realizează lucrări de reparaţii locale şi plombări cu mixtură asfaltică", spun oficialii companiei.

Un contract mort

Povestea acestui contract seamnă cu cea a altor zeci de contracte, poate, de la Compania de Drumuri, înțepenite undeva în cursul derulării lor, reziliate sau blocate.

În mai 2014 au început lucrări importante de reparații capitale a 103 kilometri de șosea între localitățile Pitești – Câmpulung – Fundata – Moieciu – Bran - Brașov. Compania a semnat un contract cu firmele Azvi-Straco în valoare de 275 milioane lei. Acum au ajuns la un stadiul de doar 27% și sunt blocate. Niciun utilaj al constructorului nu se poate zări pe șosea.

Potrivit unei situații a CNAIR, în 2015, la un an de la demararea lucrărilor, a fost revizuit proiectul tehnic. Au apărut cantități suplimentare de lucrări și exproprieri suplimentare de făcut. Toate acestea au impus refacerea avizului de mediu și obținerea unei noi autorizații de construire. Lucrările suplimentare au presupus însă și majorarea sumelor cheltuite, cu cel puțin 40 de milioane de lei. Cam atât costă doar consolidările. Însă contractul tip FIDIC nu permite o creștere mai mare de 10%, respectiv 27 milioane lei. Acum compania stă și se întreabă ce să facă. Să majoreze contractul firmelor Azi-Straco cu 10%, dacă acestea vor accepta doar atât, sau să scoată la licitație din nou o parte a lucrărilor suplimentare pe alți bani. ”În ceea ce privește lucrarile suplimentare, în special lucrările de consolidare care reprezinta o pondere mare (aproximativ 40 milioane lei) se studiază posibilitatea relicitării sectoarelor aferente acestor lucrări din cadrul contractului sau adiționarea contractului inițial în limita a 10% pentru a putea finaliza întreaga lucrare conform Proiectului Tehnic abrobat”, spun oficialii CNAIR într-un document oficial.

Între timp, constructorul a intrat în insolvență. Frații Horpos, acționarii Straco au început să aibă probleme cu procurorii DNA într-un contract ce privește Primăria Sectorului 1 și fostul primar Andrei Chiliman, iar firma lor, Straco, a intrat în insolvență la cererea lor.