Sari la conținut

Demetriade despre Tarom: Ministerul Transporturilor, abordări pompieristice

Fost director general al Tarom, Nicolae Demetriade, susține că nicio companie mondială nu este interesată de cumpărarea Tarom. Ministerul Transporturilor are abordări pompieristice în privința companiei aeriene, iar fostul director general Davidoiu, specialist în Energetică, i-a triplat pierderile în doar șase luni.

Nimeni nu este interesat de cumpărarea TAROM, iar la întâlnirea avută cu Eugen Davidoiu, fostul director general al companiei, i-am recomandat restructurarea companiei, a precizat Nicolae Demetriade, fost director al operatorului aerian și fost membru în Consiliul de Administrație al companiei aeriene, într-un punct de vedere transmis Agerpres.

''La acea întâlnire (aranjată de un prieten al domnului Davidoiu, care voia să-i facă un serviciu, fiindcă nu știa nimic despre TAROM) i-am explicat noului director general despre istoria recentă a companiei și despre starea în care se afla, la acel moment, recomandându-i, în mod ferm, că fără restructurare nu are nicio șansă de reușită. Nu s-a vorbit nimic despre o posibilă vânzare a TAROM, fiindcă știm cu toții că nimeni nu este interesat de cumpărarea TAROM, dovadă fiind declarațiile fostului prim-ministru Victor Ponta, după întoarcerea dintr-o vizită făcută în Qatar, Emiratele Arabe Unite și Turcia, unde a discutat cu autoritățile responsabile despre o posibilă preluare a TAROM de către o companie din țările respective. Din păcate pentru TAROM, nimeni nu a fost și nici nu este interesat să cumpere TAROM'', a spus Demetriade.

Potrivit acestuia, discuțiile avute cu Davidoiu pot fi confirmate de prietenul său, care a fost de față.

''Domnul Davidoiu își arogă o importanță deosebită dacă a crezut că cineva i-a sugerat să vândă compania. Domnul Davidoiu ar fi fost în stare să ia decizii importante? Fiindcă ne informează că abia a reușit să schimbe organigrama în Consiliul de Administrație. Care este legătura între o așa-zisă sugestie de vânzare a companiei către o firmă arabă și pierderea de 104 milioane lei înregistrată de TAROM în primul semestru din 2017, când la conducere (patru luni) a fost domnul Davidoiu? Nicio legătură. Este vorba doar despre incompetența managementului, care a declarat comisiei parlamentare că nu trebuia să-și dea demisia, că tot ce a făcut în șapte luni a fost în interesul companiei. Interesul companiei era să o redresați financiar, nu să triplați pierderile. Dacă ați reușit să faceți ordine în companie amenajând o magazie într-o sală de ședințe și unind două birouri de achiziții într-un serviciu și să considerați o faptă de vitejie că ați închiriat două avioane (nu din banii produși sub conducerea dumneavoastră, fiindcă dumneavoastră ați generat doar pierderi) din banii strânși în alte perioade (2001-2007) înseamnă că a fost o greșeală numirea dumneavoastră la conducerea companiei TAROM, iar decizia Guvernului de a vă schimba a fost salutară, doar că a venit destul de târziu'', a susținut Demetriade.

El a mai arătat că, deși este pentru prima oară când se face o astfel de analiză asupra TAROM (audierile de marți din Comisia pentru transporturi din Camera Deputaților — n. r.), nu este convins că vor urma măsuri efective din partea Ministerului Transporturilor pentru redresarea companiei.

''Afirm acest lucru, având în vedere că din luna iunie 2013 am tras nenumărate semnale de alarmă față de situația companiei, atât în cadrul Consiliului de Administrație al TAROM, în AGA TAROM, prin informări constante la nivelul conducerii MT sau în mass-media. În demersurile mele încercam să conving de necesitatea restructurării urgente a companiei, singura măsură care ar fi determinat o nouă repoziționare a TAROM în piața de aviație, restructurare care, asociată cu un business plan realist, ar fi permis ajungerea la un echilibru financiar și șansa de a stabili o strategie coerentă de dotare a companiei cu avioane. Schimbările frecvente la conducerea MT și în cadrul Consiliului de Administrație al TAROM au cauzat grav companiei, care a ajuns să fie gestionată pompieristic și să reziste doar grație acumulărilor financiare de cash realizate până în anul 2007, dată după care putem spune că s-a demolat business-ul, că deciziile luate au fost ca o aruncare de zaruri'', a mai arătat Demetriade.

Potrivit acestuia, se încearcă acreditarea ideii că TAROM nu are oameni pregătiți.

''Este fals și este doar o alegație. Cu aceiași oameni, TAROM a reușit să devină până în 2007 cea mai consolidată companie aeriană din punct de vedere financiar. Ceea ce s-a întâmplat cu TAROM în ultimii nouă ani este din cauza incapacității conducătorilor, lipsei lor de abilități manageriale. Răspunsurile date de fosta conducere a TAROM la audierile din Comisia pentru transporturi în majoritate au fost jalnice. Actualul director general, căruia îi expiră mandatul, este un bun pilot, dar nu putem să-i cerem să fie și bun manager de companie aeriană. Ceilalți directori executivi au fost schimbați în ultimele două luni cu persoane care nu au nicio legătură cu business-ul, care nu cunosc nimic despre companie. Dacă adăugăm și componența Consiliului de Administrație, înțelegem de ce șansele TAROM de supraviețuire sunt infime'', a explicat Demetriade.

În data de 19 septembrie, Eugen Davidoiu, fostul director general al TAROM, a susținut că în primele săptămâni după preluarea funcției au fost discuții cu anumite persoane, printre care și un consilier al unui premier, în cadrul cărora s-ar fi "sugerat" ca operatorul aerian să meargă la o companie arabă.

Acesta a făcut afirmațiile în urma unor întrebări venite de la deputatul Eugen Rădulescu, vicepreședintele Comisiei pentru transporturi din Camera Deputaților.

"Aveți o cunoștință, un domn Demetriade? Îl cunoașteți? Există o conexiune între acest domn Demetriade și o companie arabă și dorința aceste companii arabe, prin acest domn Demetriade — am înțeles că a avut o agenție de voiaj în București și ar susține în continuare ca să vină director general, o să auzim peste două zile, o doamnă care a lucrat tot în compania dânsului și care este reprezentanta acestei companii arabe. Aveți cunoștință de acest lucru?", a întrebat Eugen Rădulescu.

Fostul director general al TAROM Eugen Davidoiu a precizat că s-a întâlnit cu acea persoană în prima sau a doua săptămână după preluarea funcției, la fel și cu un consilier al unui premier.

"Da, am auzit și eu aceste lucruri. Le-am auzit după ce am plecat. În prima săptămână sau a doua, domnul Demetriade a făcut să ne întâlnim într-un loc, iar aceea a fost prima și ultima întâlnire cu domnul Demetriade, care îmi sugera anumite lucruri. (...) Nu știu dacă instituțiile statului, care ar trebui să fie peste tot, și chiar în TAROM, au cunoștință despre lucrurile astea. Domnul Demetriade și altcineva, care a fost în Consiliul de Administrație al TAROM, fost consilier al unui prim-ministru, tot în prima sau a doua săptămână, mi-a explicat că TAROM trebuie să plece către o anumită companie arabă, iar aeroportul către o anumită zonă... posibil că nu am dat atenție acelor lucruri. Nu mai vreau să mai intru în această polemică. Am plecat (din companie — n. r.), am făcut foarte bine, că aceste lucruri merg mai departe. Aceste interese se vor vedea mai devreme sau mai târziu. (...) Dumnealui sugera, într-un fel, cum ar trebui să fie condusă compania. Am preferat să îi ascult pe cei din interiorul companiei și să continuăm demersurile în interesul statului român", a explicat Davidoiu.

Fostul premier Victor Ponta a confirmat în data de 23 august, într-o postare pe Facebook, că a vrut să vândă TAROM, așa cum a afirmat în spațiul public un fost director al companiei, informația fiind "una absolut corectă".

"În anul 2015 (nu 2013) am avut discuții personale, oficiale și detaliate la nivel de CEO sau președinte cu Turkish Airlines, Qatar, Emirates și Etihad (patru din cele mai puternice și bogate companii aeriene din lume), le-am prezentat intenția Guvernului României de a avea un investitor strategic pentru TAROM — care să ofere aeronave noi și de mai multe tipuri, să mărească semnificativ numărul de destinații, să modernizeze și să aibă un plan clar de dezvoltare pe termen lung! Ca argument principal am prezentat datele oficiale (...) care arătau că, începând cu 2011 până în 2015, TAROM și-a redus în fiecare an pierderile — acum vedeți că această situație s-a schimbat în 2016 cu Guvernul 'Tehnocrat', iar în 2017 cu Guvernul "Dragnea" dezastrul vine cu pași mari!", a scris deputatul PSD.

Potrivit acestuia, TAROM nu poate să supraviețuiască doar cu promisiuni pompoase în competiția de pe piața europeană și mondială.

"Spre deosebire de prostiile populiste anunțate de cuplul comic Dragnea-Cuc, eu știu sigur că TAROM nu poate să supraviețuiască singur cu discursuri pompoase în competiția de pe piața europeană și mondială! Dincolo de problemele generate de competiția cu firmele low-cost, TAROM are prea mulți angajați 'la sol', management politic și neprofesionist, iar ratele pentru achizițiile faraonice fără noi venituri vor epuiza rapid și ultimele resurse din conturi. Faptul că ai cumpărat la suprapreț două aeronave refuzate de Pegasus (o companie privata din Turcia care are deja o flotă de trei ori mai mare decât TAROM) și că la sosirea acestora s-au bulucit pe pistă și președintele Camerei Deputaților și prim ministrul și ministrul Transporturilor arată doar o mentalitate de țară săracă latino-americană, care se miră când vede un avion mediu curier (între timp Wizz Air sau RyanAir își mai cumpărau câteva zeci și luau milioane de pasageri din România)! Directorul general al TAROM a demisionat, dar Consiliul de administrație rămâne pe poziții. Cine sunt administratorii TAROM: un tânăr de 33 de ani din Giurgiu, un fost agent de vânzări și un grup de angajați 'născuți' consilieri", a afirmat fostul premier.