Sari la conținut

Ioan Rus a prezentat noul Masterplan de transporturi: mai puține autostrăzi, mai multe drumuri expres

Planul prezentat Comisiei Europene arată că România are nevoie de finanţare pentru doar 656 de kilometri de autostrăzi, adică de 3 ori mai puţin decât anunţase anul trecut, fostul ministru al transporturilor Dan Şova. Ministerul Transporturilor a decis să taie din proiectele pentru autostrăzi şi să le transforme în drumuri expres. Este cazul şosele Piteşti - Sibiu, despre care şeful Transporturilor nu ştie excat cât va costa şi nici când va fi gata.

Reporter: Cât de exacte sunt cifrele de cost?

Ioan Rus: Sunt estimative.

Reporter: De ce nu există termene de realizare pentru proiecte?

Ioan Rus: Pentru că nu face parte, e un document strategic.

Nici şoseaua de mare viteză Bucureşti - Alexandria, care ar fi urmat să treacă prin fieful lui Liviu Dragnea, nu se va mai construi, iar în locul ei va fi un drum expres până la Craiova. Ca autostrăzi, au fost păstrate doar Sibiu-Braşov-Ploieşti, Braşov-Bacău sau Piteşti-Craiova. Iar asta în condiţiile în care pentru multe dintre tronsoanele de autostradă transformate în drum expres sunt în pregătire licitaţii pentru studiile de fezabilitate.

Compania Dacia, unul dintre cei mai mari exportatori ai României, cere în continuare autostradă între fabrica de la Piteşti şi Sibiu, pentru a evita timpul pierdut pe Valea Oltului.

„Imaginaţi-vă că toţi timpii suplimentari necesari transportului la intrare şi la ieşire înseamnă costuri, asta înseamnă că noi ajungem la clientul final cu un preţ mai mare decât al concurenţei din aceeaşi familie, de exemplu din Maroc sau din Turcia”, argumentează Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia-Renault.

În 1969 ieşea de pe poarta fabricii din Piteşti prima maşină Dacia. În ultimii 15 ani, investitorii francezi au lansat 17 modele noi. În tot acest timp a rezistat însă o singură problemă: lipsa unei autostrăzi cu care compania să exporte mai ulor toate aceste maşini

Nici partenerii de guvernare ai cabinetului Ponta nu sunt de acord cu măsura strategie a ministerului Transporturilor.

„Mi se pare un proiect esenţial, la care Guvernul nu ar trebui să renunţe sub nicio formă, de a construi autostrada de la Piteşti la Sibiu”, declară Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele Senatului.

În acest moment, în România nu există niciun drum expres. Acestea sunt mai ieftine faţă de autostrăzi, nu au bandă de urgenţă şi au limita de viteză la 120 de kilometri la oră în zona de câmpie. Ministrul Ioan Rus spune că în timp, aceste drumuri expres ar putea fi transformate în autostrăzi. 

Planul prezentat deja Comisiei Europene arată modul în care vor fi cheltuite cele 10 miliarde de euro, bani europeni, până în 2020. România are nevoie de aproape 650 km de autostrăzi, adică de trei ori mai puţin decât anunţase anul trecut, fostul ministru Dan Şova. Până în 2030, cel puţin pe hârtie, ar urma să se facă 2.200 km de drum expres.

„Uitându-mă cu atenție pe cifrele care fundamentează acest masterplan, avem posibilitatea să vorbim despre autostrăzi, cum vorbim de altfel de vrei 20 de ani, să mai vorbim încă un număr de ani sau să ne apucăm chiar să facem la prețuri mult mai mici. Nu vom reuși ca la fiecare prin poartă să-i treacă o autostradă. La prezent trebuie să ne raportăm extrem de clar la posibilitățile pe care le avem. Posibilitățile noastre nu vor fi infinit mari în perioada următoare, ci vor fi cu constrangeri legate de bugetarea din partea Comisiei Europene și legate de capacitatea bugetului României de a finanța aceste lucruri. Pitești-Sibiu se califică conform masterplanului la regim de drum expres. București-Alexandria-Craiova nu se califică”, a declarat Ioan Rus, ministrul Transporturilor, în fața comisiilor de specalitate.

Mai puțină cale ferată

Pe lângă autostrăzi, România trebuie să-şi pună la punct atât sistemul feroviar, cât şi pe cel aerian.

În comisiile reunite pentru Transport ale Parlamentului, ministrul Ioan Rus a mai prezentat strategia de dezvoltare a infrastructurii românești până în 2030. Acest document ar trebuie să ghideze în următorii 16 ani investițiile în infrastructură, autostrăzi, căi ferate, domeniul naval sau cel aerian.

În ceea ce privește infrastructura feroviară, ministrul spunea că este necesară o reducere a rețelei de cale ferată deoarece nu ne permitem să întreținem actuala rețea de cale ferată.

În domeniul aerian, ministrul a mai spus că doar două aeroporturi sunr rentabile, din București și din Cluj, și depășesc 1 milion de pasageri.

La transportul rutier, autostrada Pitești-Sibiu s-a transformat în drum expres, diferența dintre cele două fiind că drumul expres are o viteză de circulație impusă mai mică decât autostrada și nu are benzi de siguranță. Drumul expres Pitești-Sibiu ar fi cu 30% mai ieftin de construit decât în regim de autostradă.

Pentru realizarea celor 656 de kilometri de autostradă pe care vrea Ministerul Transporturilor să-i asfalteze până în 2030 ar fi nevoie de aproape 6,5 miliarde de euro.