Sari la conținut
News Alert

Noi planuri pentru TAROM

Şeful de la Transporturi vrea urgentarea înlocuirii celor două Airbus-uri A310 trase pe linie moartă de către TAROM în toamna anului trecut şi o analiză pentru achiziţionarea de încă două avioane capabile să efectueze zboruri lung - curier. Asta în condiţiile în care în programul de guvernare al PSD se vorbeşte despre deschiderea de noi rute către America sau Asia. Specialiştii din aviaţie spun că trebuie stabilit clar pe ce rute şi cu ce frecvenţă vor zbura aceste avioane, ce costuri cu personalul prespun şi mai ales trebuie bătute în cuie resursele financiare.

Negocierile cu firmele care închiriază aeronave au început încă din vara anului trecut, când TAROM se pregătea să renunţe la cele două Airbus-uri, cumpărate la începutul anilor 90.

Şefii transportatorului aerian anunţau în august că vor să închirieze aeronavele cu o autonomie de zbor de peste 4.600 de kilometri şi o capacitate de 160 până la 190 de locuri, cu scaune din piele sau un material similar, cu bucătărie şi cel puţin trei toalete. Potrivit anunţului de licitaţie aeronavele ar fi trebuit să aibă cel mult cinci ani vechime. Modelele 737-800 de la Boeing oi A320 de la Airbus respectă toate aceste caracteristici.

După mai multe luni de negocieri pe masa Consiliului de Administraţie al TAROM au ajuns trei oferte clare. Două dintre ele vizează închirierea de aeronave vechi de 6 ani. Una dintre oferte este pentru închirierea de avioane noi.

O decizie nu a fost, însă, luată, pentru că în bugetul pe anul trecut nu erau prevăzuţi banii necesari.

Acum noul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, cere "găsirea unor soluții pentru achiziționarea cât mai rapidă a celor două aeronave, care să înlocuiască Airbusurile A310" şi o analiză clară pentru achiziționarea altor două aeronave de lung curier până la sfârșitul acestui an. Asta în condiţiile în care în programul de guvernare al PSD se vorbeşte despre deschiderea de noi rute către America sau Asia.

Avioanele TAROM nu mai zboară spre SUA din 2003, deși curse spre America fusesera înfiinţate încă din 1974 după vizita lui Nicolae Ceauşescu peste Ocean. Tot atunci s-a renunţat şi la zborul spre Beijing. Ministrul de la acea vreme, Miron Mitrea, declara că TAROM pierde 20 de milioane de dolari anual din cauza acelor zboruri.

Guvernul Ponta ar fi vrut reluarea curselor spre Beijing, anunţând oficial acest lucru încă din 2013. Avioanele TAROM nu au mai decolat însă spre capitala chineză deoarece nu s-a primit drept de survol în spaţiul aerian rusesc.

TAROM zboară în prezent cu 21 de avioane cumpărate în perioada 1993 - 2009: 9 ATR-uri, 4 Airbus oi 8 aeronave Boeing.

Liderii social - democraţi au declarat în repetate rânduri că Guvernul va cumpăra cel puţin 20 de aeronave pentru TAROM. Banii ar urma să vină dintr-un fond suveran de dezvoltare şi investiţii de 10 miliarde de euro pe care Executivul vrea să-l creeze. Un avion se vinde în medie cu 50-60 de milioane de dolari.

FOTO: Inquam - Octav Ganea