Sari la conținut
News Alert

Noua Companie de Autostrăzi are șef adus pe ușa din spate

Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe (foto), l-a numit în funcția de șef al nou înființatei Companii Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) pe Valentin Robert Urlan, un inginer de drumuri adus din afara companiei. Ministerul avea obligația legală de a numi un nou șef al companiei prin concurs.

valetinurlan_79608500

Foto: Valentin Urlan a deținut funcția de expert achiziții în cadrul BNR

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), companie înființată la finele lunii septembrie prin divizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Rutiere din România în două entități, una destinată întreținerii infrastructurii, alta noilor proiecte, va fi condusă de Valentin Robert Urlan, potrivit informațiilor oferite de reprezentanții Ministerului Transporturilor.

Urlan este un inginer de drumuri și poduri, acționar al unei mici firme de proiectare, consultanță, management în domeniul drumurilor. Este neclar cum a ajuns Valentin Robert Urlan să fie nominalizat în fruntea unei companii care va gestiona anual proiecte de miliarde de euro. Evident însă este că ocuparea acestei funcții trebuia făcută prin concurs, în condițiile OUG 109 din 2011, reactualizară, provind guvernanța corporativă.

”C.N.I.R. este administrată de un consiliu de administraţie format din 5—7 membri care sunt desemnaţi potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016 (...) Conducerea executivă a C.N.I.R. este asigurată de directorul general. Directorul general este numit în funcţie în urma organizării procesului de selecţie potrivit legii, prin hotărâre a consiliului de administraţie”, spune OUG 55 din 2015 prin care se înființează CNIR.

Chestionați asupra prevederilor OUG 109 și a modului în care prevederile legale au fost respectate, reprezentanți din minister afirmă că nu a fost organizat un concurs căci numirea lui Urlan este doar temporară, până la găsirea unui manager definitiv, selectat prin concurs.  Totuși, într-un comunicat de presă, Ministerul pretinde că un concurs ar fi avut loc.

”Selecţia s-a realizat în urma procesului de recrutare care a durat o lună, timp în care au fost evaluate zeci de aplicaţii. Peste 20 de candidaţi, persoane fizice din România, dar şi din străinătate, au fost selectaţi pentru interviu”, se arată în comunicat. Oricare alte informații anterioare privind organizarea unui concurs pentru ocuparea funcției au lipsit însă anterior. 

Mai mult, reprezentanții din minister recunosc că nu a fost cooptată nicio firmă de recrutare pentru găsirea unui director general. ”A fost cineva din minister (care s-a ocupat de selecție - n.red.)”, ni s-a explicat.

La ministerul Transporturilor, în ultimii ani, argumente similare, anume aducerea unor directori ”interimari”, au fost folosite pentru menținerea sau numirea pe poziții de conducere a unor apropiați ai conducerii politice a ministerului. Directori numiți ”temporar” au ajuns să rămână la șefia CNADNR azi de zile, fără a fi organizat concursul de selecție a managerilor privați. Este cazul foștilor directori generali, Mircea Pop sau Narcis Neaga.

Digi24.ro a consultat doi ingineri de drumuri care au avut în trecut funcții de răspundere în cadrul CNADNR. Am fost interesați să aflăm dacă ei au știut de un astfel de concurs, însă ambii au afirmat că ei nu au știut de așa ceva și că, dacă ar fi știut, ar fi fost interesați să participe la acesta.

Urlan a mai fost angajat al firmelor de drumuri Consitrans, Inocsa Ingineria, Consilier Construct, Viacons, dar și al Băncii Naționale a României, unde a deținut o modestă funcție de expert în achiziții publice.

Urlan are totuși un CV de luat în seamă în domeniul drumurilor. El este membru al Asociaței Profesionale de Drumuri și Poduri, este autorizat ca diriginte de șantier pentru construcții civile, industriale, agricole și miniere de suprafață și Drumuri, poduri, tunele, piste de aviație, transport pe cablu. Urlan susține că are ”mai mult de 15 ani de experiență în elaborarea de studii de fezabilitate, proiecte tehnice, documentații de atribuire, caiete de sarcini, liste de cantități, evaluări de costuri, detalii de execuție pentru proiecte de infrastructură” și că a fost ”membru cu drept de vot în Comisii de evaluare pentru Contracte de Lucrări cu Banca Europeană de Investiții și Banca Mondială”.

Pe lângă Urlan, Ministerul Transporturilor a mai numit-o în funcția de membru CA al CNIR și pe Alina Burlacu. Aceasta a deținut funcția de consilier al premierului Cioloș pe probleme de infrastructură. Fratele acesteia, Adrian Burlacu, deține firma Global Service SRL, care l-a avut angajat pe Ioan Bârsan, director general adjunct al companiei.

Separarea companiei în două entități a fost justificată de Guvern printr-o nevoie de optimizare a proiectelor noi de infrastructură. Spargerea companiei în două entități a fost criticată însă de fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, care a spus că fără a fi parcurși unii pași obligatorii de management, în loc de o companie ineficientă, respectiv fosta CNADNR, vom ajunge să avem două companii ineficiente. Detalii privind opinia fostului ministru sunt disponibile aici.