Sari la conținut

Premierul Grindeanu, vizită fulger la Ministerul Transporturilor

Premierul Sorin Grindeanu efectuează o vizită de lucru la Ministerul Transporturilor, ce are ca scop identificarea problemelor din sistemul feroviar.

161230_CONFERINTA_GRINDEANU_P_12_INQUAM_George_Calin

Foto: Inquam/George Călin

Discuţiile se vor centra, printre altele, şi pe problemele operatorului CFR Marfă, pe analizarea stadiului proiectelor de infrastructură feroviară, precum şi proiectele ce urmează să fie implementate de operatorul CFR Călători, potrivit clubferoviar.ro. Vizita nu a fost precedată de un comunicat de presă al Guvernului.

În primul semestru din 2016, CFR Marfă deţinea o cotă de piaţă de 45,7%. Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiritoiu a declarat recent că CFR Marfă se află într-o situaţie dificilă fiind “un caz delicat” unde nu există progrese, iar ajutorul de stat, prin ştergerea datoriilor, ar putea fi declarat de Comisia Europeană ca fiind ilegal. Comisia Europeană a acceptat acest ajutor de stat ca o promisiune a privatizării companiei, proces eşuat.

CFR SA are nevoie de finanţare masivă din partea statului, dar şi a Uniunii Europene, fiind necesare investiţii de 4 miliarde de euro mentenanţă curentă a infrastructurii, până în 2030. De asemenea, pentru lucrările de modernizare a liniilor pe reţeaua TEN-T, este nevoie de o investiţie de cca 29 mld euro, tot până în 2030.

Un proiect important recent este anunţul privind selectarea câştigătorului pentru proiectul de reabilitare a secţiunii de cale ferată km 614 – Cap Y Bârzava (2a), situată pe Coridorul IV Pan-European. Proiectul vizează modernizarea a cca 45 km de cale ferată.

De asemenea, în februarie 2017, Comisia Europeană a transmis Deciziile de continuare a finanţării în actuala perioada de programare (faza a II-a) pentru două proiecte de reabilitare a infrastructurii feroviare, Coslariu – Simeria şi Sighişoara – Coslariu, incluse în proiectul major Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului IV Paneuropean (ramură nordică), pentru circulaţia trenurilor cu viteza de 160 km/h.

În ceea ce priveşte operatorul CFR Călători, unul din cele mai importante proiecte ce ar urma să fie implementate în acest an este achiziţia de noi trenuri. Compania ar avea nevoie de achiziţia a peste 100 de rame electrice şi diesel, şi, conform preşedintelui Autorităţii de Reformă Feroviară (ARF), Robert Dobre, se intenţionează achiziţia mai multor trenuri decât cea stipulată în Master Plan. Licitaţia ar putea fi împărţită în mai multe loturi ce vizează achiziţia de automotoare electrice şi diesel, locomotive, dar şi vagoane.

În perioada următoare se va realiza studiul de fezabilitate pentru această achiziţie, o analiză care va indetifica exact tipurile de vagoane, automotoare sau locomotive necesare, urmând ca apoi să fie lansat şi caietul de sarcini în SEAP. Autorităţile speră ca în perioada octombrie-noiembrie 2018 materialul rulant să fie livrat.