Sari la conținut

Proiectele pe care Compania de Drumuri vrea să le facă în regie proprie

Compania de Drumuri îi scurtcircuitează pe drumari şi vrea să facă 15 proiecte de infrastructură în regie proprie. Lista poate fi extinsă şi mai mult dacă apar noi blocaje pe şantierele unde lucrează privaţii. Modelul a fost testat deja la Orăştie-Sibiu, unde o bucată de drum s-a surpat la un an de la inaugurare pentru a fi mai apoi reabilitată de angajaţii de la stat. Compania de drumuri promite că nu vor mai exista probleme legate de calitatea lucrărilor şi că se vor elimina şi tergiversările care în trecut au întins termenele de finalizare iar şi iar. În ceea ce priveşte costurile în schimb, e neclar dacă statul va reuşi să construiască la un preţ mai bun decât al privaţilor.

Cătălin Homor, directorul general CNAIR: „Trebuie să ne creăm o independenţă în ceea ce priveşte construcţia şi partea de mentenanţă: noi să putem în orice moment să dăm afară constructori care nu sunt serioşi, care nu au de gând să-şi facă treaba şi să respecte termenele asumate”.

În următorii ani, 15 proiecte de infrastructură vor fi efectuate de Compania de Drumuri în regie proprie. Fiecare direcţie regională de drumuri şi poduri va avea şi un braţ de construcţii, iar proiectele au fost deja împărţite.

Cei de la Bucureşti vor lucra la drumul de legătură între DN5 şi Vama Giurgiu.

La Braşov, angajaţii companiei de drumuri vor termina lucrările la centura oraşului Făgăraş, iar regionala de la Iaşi va prelua proiectele variantelor de ocolire a oraşelor Bârlad şi Suceava.

Direcţiile regionale vin să finalizeze şi centurile din Timişoara, Zalău, Carei şi Săcuieni.

Regionala de la Constanţa ia în primire proiectul unui drum care va ocoli lacul Techirghiol, fluidizând astfel traficul spre sudul litoralului.

Marin Dima, director regional DRDP Constanţa: „Vor fi ocolite localităţile Eforie, Tuzla şi 23 august. Unul din deziderate eu consider că acesta ar trebui să fie: să iasă mai ieftin. În momentul de faţă, neavând tot spectrul elementelor care participă la asta e greu să spui dacă îţi va ieşi”.

Fără studii de fezabilitate, o estimare de costuri e greu de făcut acum. Însă Compania de drum se va înhăma la cheltuieli mari, precum cele cu închirierea utilajelor de pildă, fiindcă mai ales cele de mari dimensiuni nu vor fi cumpărate. Mai rămâne şi problema angajaţilor, prea puţini la număr pentru a face faţă şantierelor preluate de stat.

Cătălin Homor, directorul general CNAIR: „Un deficit putem spune, nu e finalizată analiza, dar putem spune că e undeva la 200 de oameni. Ne-am propus că până la sfârşitul anului să lăsăm concursurile pentru 80 de posturi”.

Chiar şi aşa, compania de drumuri tot nu va scăpa de privaţi. În medie 30% din volumul de lucrări pe fiecare proiect va fi efectuat de companiile specializate care vor lua în primire părţile cele mai complicate ale şantierului. Astăzi au fost scoase la licitaţie şi studiile de fezabilitate şi proiectare a drumului expres spre Moldova pe ruta Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani, contracte evaluate la maxim 35 de milioane de euro.