Sari la conținut

Promisiuni de mare viteză împotmolite în birocrație

Mai ţineţi minte promisiunea ministrului Transporturilor că anul acesta vom avea 90 de noi kilometri de autostradă? Suntem aproape de jumătatea anului şi autorităţile nu au rezolvat încă toate problemele de pe şantiere. Lipsa exproprierilor şi a autorizaţiilor pune în continuare piedică lucrărilor. La cum se mişcă lucrurile, 2017 ne va mai aduce în cel mai bun caz doar 29 de kilometri noi de autostradă, spun membrii societăţii civile care monitorizează proiectele de infrastructură. Reprezentanţii Companiei de Drumuri rămân, însă, optimişti.

La final de noiembrie ar trebui sa fie gata și ultimii trei kilometri din autostrada care leaga Capitala de Ploiești, adica tronsonul dintre Strada Popasului din Voluntari și Șoseaua Petricani din Capitala. Cu șase luni înainte de termen, este gata mai puțin de o treime din lucrare.

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor: Directorul de la Drumuri s-a întâlnit cu managerul vostru acum câteva zile, cred că saptămâna trecută, şi le-a spus să se conformeze şi să termine această construcţie până la finalul lui noiembrie. Nu, nu glumesc.

Ce uită ministrul să spună este că nici statul român nu şi-a făcut partea lui de treabă: mai sunt de expropriat opt imobile şi de obţinut un aviz de la primăria Voluntari.

După ce în martie s-au inaugurat 15 kilometri din autostrada Lugoj-Deva, oficialii de la Transporturi au promis că până la finalul anului se vor termina lucrările şi pe următoarele două tronsoane din autostradă. În total încă 43 de kilometri, pentru care încă nu avem toate autorizaţiile.

Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR: Mai sunt unele zone unde urmează să fie acordate autorizaţiile de construire, dar ele se vor da într-un timp rapid pentru a se respecta termenele constractuale. Mai sunt probleme cu faimoasa peşteră cu lilieci, dar acolo este vorba de un tronson de 250 de metri, care până la finalul anului poate fi construit şi poate fi dat în folosinţă.

În plus trebuie facute rapid exproprieri pentru nodul rutier de la Holdea.

Ionuţ Ciurea, Asociaţia Pro Infrastructură: Lotul 3 Lugoj-Deva ar avea șanse, noi credem ca încă are şanse, este drept din ce în ce mai mai mici, de a fi deschis anul acesta doar dacă hotărărea de guvern de exproprieri, care este pe circuitul de avizare de mai bine de patru luni. Lotul 4 Lugoj-Deva nu va putea fi gata anul acesta. Este exclus. Este foarte dificil, sunt lucrări foarte complexe care trebuie executate. Cel mai probabil dacă nu vor apărea probleme tehnice complicate are şanse să fie gata la finalul anului 2018.

Membrii societații civile care monitorizează proiectele de infrastructură spun că anul acesta cu puțin noroc s-ar putea termina lucrările la ultimii 29 de kilometri din șoseaua de mare viteză Sebeș-Turda, unde problemele sunt mai puține.

Gata anul acesta ar trebui să fie și 22 de kilometri din Autostrada Transilvania. Nouă dintre ei sunt între Gilau și Nădășelu. Chiar dacă vor fi gata nu vor putea fi folosiți până când nu se vor termina lucrările la podul peste Someșul Mic. Alți 13 kilometri sunt între Ungheni, Ogra și Iernut.

Alexandra Groza, reporter Digi24: Cei 10 kilometri de autostradă dintre Ungheni și Ogra ar trebui să fie gata, promit șefii de la Drumuri în decembrie. Pentru ca promisiunea să devină însă realitate aici ar trebui să lucreze la foc continuu sute de muncitori și sute de utilaje căci până acum doar o treime din tronson este gata.

Bărbat: Două sau trei basculante, ceva basculante sapă acolo restul... doar am fost și eu și băiatul. Nu este nimeni pe acolo. Un fel de pauză așa mai lungă.

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructură: Chiar dacă acest constructor s-ar mobiliza exemplar și ar recupera din întârzieri şi ar putea să termine în acest an lucrările, acest lot nu va putea fi folosit, va fi un lot-muzeu pentru că în partea din vest a lotului nu există nod, nu există posibilitatea de a încărca sau descărca traficul.

Lucru valabil și pentru cei 3,6 kilometri dintre Ogra și Iernut, unde lucrările nici măcar nu au început.

Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR: Lipsește autorizația de mediu pentru că tot proiectul de mediu din 2004 se află în revizuire. Noi ne aşteptăm ca aceste autorizaţii de mediu să fie acordate rapid şi în funcţie de ele şi autorizaţiile de construcţie şi să înceapă lucrările.

România are astăzi aproape 750 de kilometri de autostrăzi.