Sari la conținut

România nu are bani pentru strategia de dezvoltare teritorială

Autorităţile române au planuri mari pentru următoarele două decenii. În Strategia de dezvoltare a României sunt prevăzute investiţii de 126 de miliarde de euro, adică 80% din PIB-ul României. Nu sunt bani însă decât pentru o parte dintre ele. 

Pentru ca Executivul să aibă resursele pentru a finanţa toate planurile pe care le are mai trebuie  76 de miliarde de euro, potrivit unor calcule făcute de zf.ro.

Cele mai costisitoare sunt proiectele de autostrăzi şi drumuri. Statul vrea să investească 37 de miliarde de euro pentru drumuri, dar nu are decât 17 miliarde de euro. Aşadar deficitul este de 20 de miliarde de euro. Pe lista proiectelor se află, printre altele, două autostrăzi complete, care vor traversa țara de la nord la sud şi de la est la vest şi alte două la exteriorul Carpaților.

De asemenea, este nevoie de alte 14 miliarde de euro pentru calea ferată. Deocamdată s-a găsit finanţare în valoare de doar 4,4 miliarde de euro. Asta înseamnă că mai sunt necesare alte aproape 10 miliarde de euro.

Planuri curajoase, dar fără bani suficienţi,  sunt și în privința extinderii metroului bucureştean. Proiectele costă 10 miliarde de euro, iar autorităţile pot face rost de mai puţin de un miliard de euro.

Strategia de dezoltare teritorială are planuri mari și la capitolul porturi şi aeroporturi. Însă, guvernul a identificat surse de finanţare doar pentru jumătate din cele 4,8 miliarde de euro necesare pentru porturi şi aeroporturi.

Reţelele de apă şi canalizare costă 24 de miliarde de euro, dar nici aici banii nu există, şi sursele de finanţare se lasă greu de identificat. Executivul nu are soluţii decât pentru 30% din fonduri.

După ce tragem linie, vedem că din cele 126 de miliarde de euro necesare pentru toată strategia, autorităţile pot face rost doar de 50 de miliarde de euro. Mai mult, în acest calcul nu au fost incluși doar banii de la bugetul statului, ci şi fonduri europene, împrumuturi, dar şi proiecte făcute în parteneriate public-privat.