Sari la conținut

Trei din patru licitații la Autostrăzi, retrimise înapoi pentru refacere

O situație a Agenției Naționale de Achiziții Publice (ANAP) relevă calitatea îndoielnică a documentațiilor de licitații realizate de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR).

Foto: Ștefan Ioniță (stânga), șeful Companiei de Autostrăzi și Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor

Grosul documentațiilor de licitații prezentate în primele șase luni ale anului de către CNAIR ANAP pentru avizare prezintă grave erori. Majoritatea documentațiilor au fost retrimise de către ANAP companiei spre refacere, potrivit datelor remise Digi24.ro de către Agenția Națională de Achiziții Publice.

Din cauza calității îndoielnice a documentațiilor, nu este de mirare că majoritatea licitațiilor sunt contestate încă din faza de publicare a cerințelor.

În perioada ianuarie-iunie 2017 CNAIR a prezentat ANAP spre avizare documentația a 130 de licitații. Nu toate au fost pentru achiziția de lucrări de construire și întreținere a drumurilor și autostrăzilor. Multe au privit servicii și produse folosite cuscop administrativ de către compania de stat.

Din cele 130 de licitații doar 31 de proceduri, respectiv sub un sfert, au fost aprobate de prima dată de către ANAP. Restul documentațiilor au trebuit refăcute și de către cinci ori până când au fost acceptate de ANAP.

Exemplu: după ce CNAIR a prezentat ANAP documetația de licitație pentru ”Proiectare și Execuție “Autostrada de Centura București km 0+000 – km 100+900”, ANAP a retrimis spre refacere de nu mai puțin de cinci ori documentația la CNAIR. Documentația fost acceptată de abia în data de 5 iulie. Aceasta înseamnă că s-a pierdut o lună doar pentru a fi realizată o documentație de licitație care să respecte cerințele legale. Datele arată că ANAP a respins în 135 de rânduri dosarele de licitație ale CNAIR.

Foto: Situația unei părți a documentațiilor de licitație trimise Autorității de Achiziții de către CNAIR

CNAIR și selecția arbitrară a firmelor câștigătoare

ANAP identifică și erorile principale din dosarele de licitații:

  • neconcordanțe de formă: necorelări în legătură cu numele persoanelor ce dețin funcții de decizie în cadrul autorității contractante, respectiv cele cu putere de reprezentare din partea furnizorilor de servicii auxiliare achiziției, completate la nivelul fișelor de date, cu cele menționate în declarația pe propria răspundere atașată fiecărei documentații de atribuire. 

  • justificări lacunare privind cerințele de calificare ale agenților economici, în special capacitate tehnică și economică. Cerințele sunt desoeri folosite de către CNAIR pentru a scoate din licitații firme importante care altfel nu puteau fi excluse având și prețuri mai mici decât firme obscure cu prețuri mai mari dar care primeau contractul de la CNAIR.

  • Nefundamentarea avantajelor prezentate de către factorii de evaluare tehnici luați în calcul, cu impact similar asupra corectitudinii licitațiilor cu cel menționat la punctul precedent.

Ministerul Transporturilor trece sub tăcere calitatea proastă a documentelor

Toate aceste vulnerabilități ale documentațiilor de licitații sunt trecute sub tăcere în discursurile oficiale. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, prezintă firmele de construcții drept niște răuvoitori care țin cu orice preț să blocheze proiectele de infrastructură.

"Din păcate, se continuă cu blocarea investițiilor majore în infrastructură prin contestații (...) Am vorbit și cu directorul CNAIR, l-am rugat să îmi întocmească o listă — să vedem și noi — cu toate acele companii care fac contestații, care pierd pe varii motive, să le facem publice să arătăm și noi românilor care sunt firmele care fac contestații de dragul de a le face, fără sorți de izbândă", spunea în primăvara acestui an ministrul Răzvan Cuc.