Sari la conținut

Un an - recordul de supravieţuire în funcţie al managerilor privaţi. În locul lor sunt numiţi apropiaţi ai oamenilor politici 

Un an este recordul de supravieţuire în funcţie al unor manageri privaţi. Atât au rezistat cei numiţi la conducerea aeroporturilor bucureştene, înainte să fie înlăturaţi săptămâna trecută, la ordinul ministrului Transporturilor, Dan Şova.

Ministrul a venit însoţit de poliţie, de o întreagă armată de funcţionari din minister. S-a făcut un spectacol demn de filmele cu naţionalizări din anii 50. Ministerul s-a considerat în permanenţă un fel de stăpân din umbră, care trebuie să aprobe tot şi să facă tot”, a declarat Radu Merica, fost preşedinte al Consiliului de Administraţie al CNAB.

Ministerul Transporturilor justifică demiterile cu acuzaţii grave, dar încă nedovedite: abuz în serviciu, cheltuirea nejustificată a unor sume mari şi încasarea ilegală a unor indemnizaţii.

Fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al Companiei de Aeroporturi spune că nimic nu este adevărat. Are propria explicaţie despre schimbarea conducerii: ministrul a vrut să pună în funcţie apropiaţi de-ai lui.

„Sperăm să nu se întoarcă la fostele obiceiuri, licitaţii aranjate care au ca rezultat nişte costuri foarte mari. Costuri de 3-4 ori mai mari am găsit la aeroport, la angajări pe pile”, a spus Radu Merica.

Unul dintre cei instalaţi acum de ministrul Dan Şova în Consiliul de Administraţie al Companiei de Aeroporturi trebuie să facă eforturi mari să îşi găsească timp pentru toate obligaţiile. Este şeful privatizărilor din Departamentul pentru Energie, face parte şi din conducerea TAROM şi a recunoscut deschis că nu se pricepe la aviaţie. Declaraţia a fost făcută la Energy Investors Summit.

Nu sunt un specialist în aviaţie, dar cred că am pricepere şi pot avea un aport în zona de evaluare a unui plan de administrare sau a unui plan de restructurare. Încă mai pot citi şi noaptea, aseară m-am culcat la 1 şi m-am trezit la 5”, a susţinut Gabriel Dumitraşcu, membru în CA al CNAB.

TAROM a schimbat trei consilii de administraţie în mai puţin de doi ani, fix câţi miniştri s-au perindat în aceasta perioada pe la şefia Transporturilor.

Linişte nu a fost nici la calea ferată, unde managerii privaţi, care nu au fost înlocuiţi, au demisionat. Valentin Dorobanţu, instalat la şefia CFR Călători pe vremea fostului ministru Relu Fenechiu, este doar ultimul pe listă.

Instalarea de manageri profesionişti în fruntea companiilor de stat a fost cerută cu insistenţă de Fondul Monetar Internaţional şi de cancelariile străine, care sperau astfel să transformare fostele găuri negre din economie în firme profitabile.

Am vrea să vedem mai mulţi manageri privaţi profesionişti şi calificaţi la companii, în concordanţă cu legislaţia română”, spunea Duane Butcher, însărcinatul cu afaceri al SUA.

200.000 de euro a cheltuit Ministerul Transporturilor pentru recrutarea managerilor în companiile din subordine, precum CFR sau TAROM.