Sari la conținut

Zece kilometri din Suplacu de Barcău Borș deschiși în 2016, restul anul viitor. Contractul a fost deblocat

S-a reușit deblocarea contractului semnat în primăvara anului trecut de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) cu asocierea Corsan Corviam Construccion Spania-Consinit-Road Consulting și Via Design. Contractul a stat blocat aproape un an din cauza neînțelegerilor apărute între firmele din consorțiu.

În luna octombrie 2015 CNADNR menționa ”neînțelegeri apărute între membrii asocierii” și avertiza că ”dacă raporturile dintre asociaţi încetează, ar trebui să înceteze şi executarea contractului de achiziţie publică în momentul în care se află".

Potrivit informațiilor deținute de Digi24.ro, cauza disputelor a constituit-o retribuirea activităților de proiectare. În timp ce proiectantul autostrăzii, anume Via Design, dorea o sumă fixă pentru activitatea prestată, în jurul 5% din valoarea contractului, constructorul spaniol Corsan Corviam ar fi vrut să îi dea doar cotă parte diun profitul final obținut în acest contract, cotă egală cu cea de participare a proiectantului în consorțiu.

Potrivit informațiilor noastre, în urma unor discuții purtate ieri la Ministerul Transporturilor contractul a fost deblocat. Lucrările, cu termen de execuție de 24 de luni de la demararea contractului în primăvara anului trecut, vor începe la 1 martie. ”Ar putea fi deschiși câțiva kilometri în acest an, se dorește 10 kilometri, restul până la finele anului următor”, ne-a declarat un oficial din proiect.

Secțiunea Suplacu de Barcău Borș este a doua secțiune din autostrada Transilvania la care a lucrat firma americană Bechtel. Spre deosebire însă de porțiunea Câmpia Turzii – Gilău, terminată integral, Suplacu de Barcău - Borș a fost definitivată în proporție de doar 50% până în 2011 când Bechtel a oprit lucrările. Doi ani mai târziu, în 2013, firma americană a părăsit România.

Urmare a faptului că la oprirea lor lucrările deja efectuate nu au fost protejate, acestea au suferit distrugeri ce necesită cheltuirea unor sume mari de bani pentru reparații. O parte a materialelor rămase au fost furate, coloane de beton s-au crăpat, armăturile de oțel au ruginit din cauza contactului îndelungat cu apa pluvială. Reluarea lucrărilor presupune expertizarea celor făcute pentru a se stabili ce se poate păstra și ce trebuie refăcut. Valoarea contractului de încheiere a lucrărilor este de 701 milioane lei, fără TVA.