Sari la conținut

Acord la ONU pentru urmărirea prin satelit a zborurilor civile la scară mondială

Foto: Gulliver/GettyImages

Acordul a fost parafat în cadrul Conferinței mondiale de radiocomunicații și se referă la atribuirea de frecvențe radioelectrice pentru a urmări la scară mondială zborurile aviației civile. Acesta va permite reperarea avioanelor peste tot în lume din 2017, în condițiile în care în prezent 70% din suprafața terestră (oceane, deșerturi, munți) nu permite această supraveghere.

„Atribuirea de frecvențe pentru ca stațiile spațiale să poată primi semnale ADS-B care provin de la aeronave va permite asigurarea monitorizării zborului în timp real peste tot în lume”, a declarat Francois Rancy, director de radiocomunicații la UIT, instituție specializată a ONU pentru tehnologia informației și comunicație.

Totuși, Organizația pentru Aviație Civilă Internațională (OACI), o altă agenție ONU cu sediul la Montreal, este cea care va trebui acum să pună în practică măsura împreună cu companiile aeriene.

În mod concret, experții reuniți la Geneva au decis să atribuie banda de frecvențe 1 087,7-1 092,3 MHz serviciului mobil aeronautic prin satelit pentru recepția de către sateliți a emisiilor de semnale ADS-B provenite de la aeronave, a precizat UIT într-un comunicat. Informația va fi apoi trimisă automat la stațiile terestre care răspund de controlul aerian.

În prezent, acest spectru de frecvențe este utilizat pentru transmisia de semnale ADS-B dinspre aeronave spre sateliți ai pământului cu care există o relație de vizibilitate directă.

Această bandă este „acum atribuită în sensul Terra spre spațiu pentru emisiile aeronavelor cu destinația sateliți. Transmisia semnalelor ADS-B va fi astfel extinsă dincolo de vizibilitatea directă, ceea ce va permite reperarea poziției aeronavelor dotate cu dispozitive ADS-B peste tot în lume, inclusiv deasupra zonelor oceanice, polare și altor regiuni izolate”, explică UIT.

Acest acord intervine în urma dispariției și a pierderii tragice a zborului MH370 al Malaysian Airlines care asigura legătura Kuala Lumpur-Beijing în martie 2014 cu 239 de persoane la bord, ceea ce a suscitat o dezbatere la nivel internațional privind monitorizarea zborurilor la scară mondială. Epava avionului nu a fost localizată nici până în prezent.